Maak een wandeling met de ErfgoedApp in vijf stappen
Wil jouw vereniging graag een erfgoedwandeling verrijken met een smartphone of tablet? Het kan met de ErfgoedApp! In deze praktijktip ontdek je in vijf eenvoudige stappen hoe je met de app jouw wandelingen voorziet van foto’s, filmpjes, geluidsfragmenten en meer. Zo hebben wandelaars jouw erfgoedverhalen altijd op zak als ze in de buurt zijn.
VOOR JE VAN START GAAT
Voor je van start kan gaan, heb je een account nodig in de ErfgoedApp-manager. Dat is de ‘makerskant’ van de ErfgoedApp: het is een platform waar jij al je tours in elkaar puzzelt.
Zelf kan je dit account niet aanmaken, dus voor je met de ErfgoedApp kan werken, vraag je (gratis) een login aan bij Faro. Je stuurt daarvoor een mail naar bram@faro.be. De login die je krijgt, is bedoeld voor je hele vereniging. Elk lid kan hier dus gebruik van maken.
Nu je vereniging zich kan aanmelden op de ErfgoedApp-manager, maak je in vijf stappen een leuke erfgoedwandeling met de ErfgoedApp!
1. STIPPEL EEN WANDELING UIT
Ga op zoek naar interessante erfgoedplaatsen in je buurt. Of je nu kiest voor een historische straat, een oude brug of een veld waar ooit een middeleeuwse woning stond: als je er iets over te vertellen hebt, komt het in aanmerking!
Bedenk op voorhand wat je wil vertellen en werk een scenario uit. Waar wil je dat wandelaars even stoppen? Wat wil je op die plaatsen vertellen? Hoeveel wil je daar vertellen? Je bent helemaal vrij in wat je op je wandeling wil meegeven, maar bepaal goed welke richting je uit wil. Enkele voorbeelden:
- Themawandelingen. Kies één aspect uit en laat alle stops hierom draaien. Als je wandelaars bijvoorbeeld wil laten kennismaken met het religieus erfgoed, laat je hen stoppen aan kerken, kapellen, begijnhoven, enzovoort. Of stem je wandeling af op de geschiedenis van het onderwijs in je streek, toon de belangrijkste plekjes voor een lokale processie of gids je wandelaars langs alle marktpleinen.
- Je streek doorheen de tijd. Vertel het verhaal van je streek van vroeger tot nu. Wandelaars ontdekken zo wat er zich in de loop van de geschiedenis allemaal heeft afgespeeld in jouw buurt.
- Wandelen op maat. Aarzel niet om je wandelingen af te stemmen op een bepaalde doelgroep. Kinderen spelen soms liever een spelletje dan gewoon te luisteren, dus experimenteer eens met een interactieve wandeling speciaal voor hen. Stippel een wandeling uit die enkel over verharde wegen loopt, zodat buggy’s of rolstoelen makkelijk mee kunnen. Of maak een wandeling voor doven, waarbij je in de app een doventolk het verhaal laat vertellen.
Eens je al je locaties gekozen hebt en weet wat je wil vertellen, verbind je ze tot een wandellus. Zorg ervoor dat je de totale afstand niet te lang maakt, zodat het een aangename wandeling is voor mensen van alle leeftijden.
2. ZET JE WANDELING IN DE ERFGOEDAPP
Zodra je de wandeling volledig uitgestippeld hebt, kan je aan de slag met de ErfgoedApp. Daarvoor ga je – met de login die je van Faro gekregen hebt – naar de website manager.erfgoedapp.be.
Ingelogd? Dan kan je op het dashboard bovenaan klikken op de optie ‘Create new content’, een knop met een groot plusteken.
Om een erfgoedwandeling te maken, gebruik je de optie voor GPS-punten. Zo kom je meteen terecht op de kaart van Google Maps. Daarop duid je een punt aan uit je wandeltocht. De ErfgoedApp-manager zal je vragen om wat meer informatie te geven over dit punt. Deze handige video van Faro toont je wat je waar moet invullen.
Kies de optie ‘GPS point’
Je komt op Google Maps terecht
In de volgende stap vertel je het verhaal bij die locatie. De troef van de ErfgoedApp is dat je verschillende media kan combineren: tekstuitleg, afbeeldingen, video’s of geluidsfragmenten. Je kiest zelf welke media je gebruikt!
- Tekstuitleg: Schrijf een tekst waarin je wat meer uitleg geeft bij het erfgoed. Zorg ervoor dat deze kort genoeg is, want anders past ze niet mooi in de app. Vraag jezelf af: Wat is de kern van mijn verhaal? Wat wil ik dat de wandelaar te weten komt?
- Afbeeldingen: Kies een goede afbeelding voor elke plek waar je de wandelaar laat stoppen. Dit kan een oude foto zijn uit je eigen collectie, of een foto die je met je eigen smartphone of fototoestel genomen hebt. Zolang je afbeelding ondersteunt wat je wil vertellen, zit het goed. Zorg ervoor dat het beeld helder en scherp is en dat de bestandsgrootte niet meer dan 900 kb bevat.
- Video’s: Hetzelfde geldt voor video’s. Gebruik historisch beeldmateriaal of maak zelf een filmpje met je smartphone. Hou ook hier het filmpje kort genoeg, zodat wandelaars niet al te lang moeten stilstaan. Tip: zorg ervoor dat de bestandsgrootte maximum 128 mb is.
- Geluidsfragmenten: Met je eigen smartphone of computer maak je zelf geluidsopnames. Zo laat je wandelaars luisteren naar wat je te vertellen hebt. Ga op zoek naar iemand met een heldere stem, die je aangenaam vindt om naar te luisteren. Bedenk wat je precies wil inspreken en schrijf je tekst uit, zodat je helemaal klaar bent voor de opname. Neem je audio op een plaats zonder storend achtergrondlawaai op, zodat de luisteraar goed kan horen wat je te vertellen hebt. Maak het fragment niet langer dan twee minuten, want anders kan de app het bestand niet goed afspelen.
Met een beetje creativiteit combineer je een foto met audio, of een beetje tekst met filmpje, om zo een leuk verhaal te creëren.
Heb je beslist hoe je alles wil vertellen? Dan kan je aan de slag het PixLive Editor-platform in de ErfgoedApp-manager.
Op dit digitaal platform kan je zonder technische voorkennis je eigen multimediale verhalen maken. Je gaat hier dus aan de slag met al het materiaal dat je verzameld hebt. Hoe het platform precies werkt legt Faro je stap voor stap uit in deze videoreeks.
De PixLive editor
Met de ErfgoedApp kan je meer doen dan enkel je eigen verhaal vertellen. Het is ook mogelijk om een spelletje in elkaar te steken of wandelaars een opdracht te laten uitvoeren, zodat ze het erfgoed eens op een andere manier leren kennen. Afhankelijk van wat jij wil doen met je wandeling, kies je dus volledig zelf welke opties van de ErfgoedApp je gebruikt.
Heb je het verhaal bij je eerste locatie afgewerkt? Dan kan je verder met het tweede punt in je wandeling. Daarvoor herhaal je dezelfde stappen. Zo ga je verder tot je elk punt in de ErfgoedApp-manager geplaatst hebt.
3. MAAK EEN TOUR
Staan alle stops van je wandeling op punt? Dan kan je ze nu verbinden tot één wandeling.
In de ErfgoedApp-manager vind je in het menu aan de linkerkant van je scherm de optie ‘My contents’. Als je daarop klikt, krijg je alle punten te zien die je net hebt aangemaakt. Links op je scherm, in datzelfde menu, verschijnen nu meerdere subopties, waaronder ‘Tours’. Die optie heb je nodig.
Bovenaan het scherm dat je nu krijgt, staat een knop ‘+ Create tour’. Als je hierop klikt, kan je van start gaan. Geef je wandeling een naam, een korte beschrijving, een algemene afbeelding, enzovoort. Welke informatie je precies allemaal moet invullen, legt Faro uit in deze video.
Eens alle informatie is ingevuld, krijg je een lijst met alle GPS-punten die je eerder hebt aangemaakt. Selecteer degene die jij nodig hebt voor de wandeling, zet ze in de juiste volgorde, teken een route op de kaart en klik rechts onderaan op ‘Save’.
Je selecteert de punten van jouw wandeling en zet ze in de juiste volgorde
Je krijgt nu een overzicht van al je tours. De wandeling die je net gemaakt hebt, staat nog niet actief. In de kolom ‘Status’ moet je daarom op het grijze vinkje klikken. Als dit groen wordt, kan je je tocht bijna lanceren!
4. ACTIVEER JE WANDELING
Voor je de laatste stappen doorloopt, kan je de tour testen. Als je ze opent in je ErfgoedApp-manager, klik je daarvoor op de QR-code. Scan die code met je smartphone en probeer je wandeling uit! Deze video van Faro legt uit hoe je dit precies doet in de ErfgoedApp-manager.
Test je tocht met de QR-code
Ben je tevreden? Dan moet je enkel nog Faro op de hoogte brengen. Je tocht wordt pas zichtbaar in de ErfgoedApp wanneer ook Faro jouw tour heeft geactiveerd. Daarvoor vul je dit formulier in. Faro bekijkt dan zo snel mogelijk jouw tour, geeft eventueel nog feedback, en activeert jouw wandeling.
5. PROMOOT JE TOUR
Mensen kunnen je wandeling nu terugvinden in de ErfgoedApp, maar voor jou stopt het verhaal hier nog niet! Je moet mensen ook warm maken voor je erfgoedtocht.
Zet je tour in de kijker: organiseer een lanceringsmoment, ga eens praten met de regionale pers, plaats de wandeling op je website of op je sociale media, enzovoort. Kortom: zorg ervoor dat mensen weten dat ze met jouw wandeling het erfgoed van de streek kunnen ontdekken.
Wil je graag meer tips over hoe je dit aanpakt? Lees er meer over in deze praktijktip.
ZET JE WANDELING HELEMAAL OP PUNT MET DEZE TIPS
1. Laat je tour starten in het stadskantoor of de toeristische dienst
Om de ErfgoedApp te gebruiken, heb je internet nodig. Wanneer je op wandel bent, schakel je je mobiel internet in, maar soms valt het bereik weg. Geen nood! In de ErfgoedApp kan je wandelingen op voorhand downloaden. Zo heeft de wandelaar ook de kans om ze offline mee te nemen.
Steek de wandelaar een handje toe door je wandeling te laten starten op een plek met wifi-verbinding: het heemkundig museum, het gemeentehuis, de toeristische dienst… Dat is niet alleen een herkenbaar punt, maar zo kan de wandelaar ook nog aan het begin van de wandeling makkelijk alles downloaden. Vooral als je een boswandeling maakt – waar de verbinding met mobiel internet al eens durft weg te vallen – is dit een grote hulp.
2. Leg uit hoe mensen jouw wandelingen kunnen afleggen met de ErfgoedApp
Niet elke wandelaar weet hoe die met de ErfgoedApp moet werken. Voorzie hen daarom op je website van een woordje uitleg. Zo halen wandelaars alles uit jouw erfgoedtochten!

Je smartphone wijst je de weg
3. Je smartphone wijst je de weg
In de ErfgoedApp ziet de wandelaar een kaart, maar krijgt die geen richtingsaanwijzingen. Als je een fietstocht maakt met de app, zou je dus voortdurend op je smartphone moeten kijken. Het is dan handig als je route ook in een navigatieprogramma staat, zoals Komoot of RouteYou. Dat zijn toepassingen die je in een app op je smartphone kan openen en werken als een gps.
Als je in Komoot of RouteYou je wandeling uitstippelt, kan je die route – met gps-aanwijzingen – opslaan als een zogenaamd ‘gpx-bestand’. Bewaar dat bestand en stel het beschikbaar voor de wandelaars, bijvoorbeeld door het op je website te plaatsen, waar zij het kunnen downloaden. Zo gids je iedereen vlot door je wandeling in de ErfgoedApp!
4. Werk samen

Werk samen
Heb je een idee voor een erfgoedwandeling? Zoek contact met de gemeente of andere verenigingen, want wie weet kan je samenwerken. De ErfgoedApp is gratis, maar als de gemeente je financieel ondersteunt, kan je bijvoorbeeld (betalende) infopanelen voorzien langs je route.
Maak je een tour voor een bepaald publiek of rond een specifiek thema? De mogelijkheden om samen te werken zijn eindeloos! Neem contact op met lokale verenigingen, van heemkundige kringen tot jeugdbewegingen. Kijk naar het rusthuis als je een tocht voor oudere mensen bedenkt of leg je oor te luisteren bij leerkrachten om een tour voor kinderen uit te werken.
5. Laat je inspireren
De ErfgoedApp telt al heel wat erfgoedtochten. Laat je inspireren door de tours die al bestaan en vorm ze om tot wandelingen die perfect zijn voor jouw vereniging.
INSPIRATIE NODIG?
Heemkring de Semse uit Zemst maakte niet alleen wandelingen, maar ook een fietstocht! In deze tour ontdek je de landschappen in de streek die Pieter Paul Rubens op doek zette.
In Sint-Joris-Weert ontdek je met een wandeling van de heemkundige kring van Oud-Heverlee heel wat historische verhalen en leuke anekdotes over het dorp. Ontdek ook andere erfgoedtochten van de kring op hun website!
Speciaal voor mensen met dementie maakte Erfgoed Balen deze ‘nostalgische wandeling’, maar zowel jong als oud beleven er plezier aan. Ontdek hier ook andere erfgoedtochten van de kring!
MEER INFORMATIE
Wil je meer informatie over hoe je met de ErfgoedApp-manager moet werken, waar alle knoppen staan en waar je op moet letten? Op deze webpagina van Faro vind je alles wat je moet weten.
Benieuwd naar de voordelen van de ErfgoedApp? Je ontdekt het in deze artikels voor de reeks Spraakmakers van Digitaal Werken voor Erfgoedvrijwilligers.
De afbeeldingen zijn genummerd in volgorde van boven- tot onderaan de pagina.
- Ontdek al wandelend het erfgoed, via Pexels.
- © Faro, De vier opties om inhoud aan de te maken in de ErfgoedApp, via https://faro.be/kennis/erfgoedapp-diy/informatie-aanmaken-de-erfgoedapp-manager/gps.
- © Faro, Kies je GPS-punt in Google Maps, via https://faro.be/kennis/erfgoedapp-diy/informatie-aanmaken-de-erfgoedapp-manager/gps.
- © Faro, De PixLive Editor, via https://faro.be/kennis/erfgoedapp-diy/werken-met-het-storytellingplatform-pixlive-editor-0.
- © Faro, Overzicht van verschillende punten uit een tour, via https://faro.be/kennis/erfgoedapp-diy/een-tour-maken-en-laten-activeren.
- © Faro, QR-code om je tour te testen, via https://faro.be/kennis/erfgoedapp-diy/een-tour-maken-en-laten-activeren.
- Je smartphone wijst je de weg, via Pexels.
- Werk samen, via Pexels.