Spraakmakers: virtual en augmented reality voor erfgoedvrijwilligers
Virtual en augmented reality (VR en AR) maken de laatste jaren steeds meer hun opgang, ook in het erfgoedveld. Erfgoedspelers ontdekken volop het potentieel van deze technologieën. Ze zetten VR en AR in om (cultureel) erfgoed via digitale toepassingen op een andere manier tot bij hun doelpubliek te brengen. Voor de reeks Spraakmakers zochten we daarom uit wat virtual en augmented reality kunnen betekenen voor erfgoedvrijwilligers.
WAT ZIJN VIRTUAL EN AUGMENTED REALITY?
Virtual en augmented reality-technologieën veranderen de werkelijkheid waarin we ons bevinden. Virtual reality (VR) neemt je mee naar een andere plek: een omgeving die gegenereerd is door een computer. Het is een gesimuleerde werkelijkheid waarin je kan rondkijken en rondlopen. Je kan er real-time mee interageren. Zo’n VR-omgeving heeft geen band met de werkelijke omgeving waarin je je bevindt. Vaak kan dit gevoel versterkt worden door het gebruik van een VR-bril, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Waar virtual reality-toepassingen je meevoeren naar een virtuele wereld, voegt augmented reality (AR) – meestal via een app – een digitale laag toe aan onze fysieke omgeving. Die extra laag verrijkt jouw ervaring van de plek waar je bent. Je krijgt bijvoorbeeld meer uitleg bij het schilderij voor je of bij de beiaard die je hoort spelen.
SPRAAKMAKENDE VOORBEELDEN
Hoe kunnen virtual en augmented reality het werk van erfgoedvrijwilligers in de toekomst veranderen? Welke uitdagingen en mogelijkheden brengen deze technologieën met zich mee? En hoe kunnen erfgoedverenigingen deze technologieën inzetten om hun aanbod te verrijken?
Om deze vragen te verkennen gingen we in gesprek met vier mensen: Paul Van de Velde (Heemkring de Semse), Bram Wiercx (Faro), Iason Jongepier (Universiteit Antwerpen) en Daniël Pletinckx (Visual Dimension). Ze bieden elk een ander perspectief vanuit hun eigen achtergrond: Van de Velde als erfgoedvrijwilliger, Wiercx vanuit de gesubsidieerde erfgoedsector, Jongepier als academisch onderzoeker en Pletinckx vanuit de private sector. Allemaal waren of zijn ze betrokken bij VR/AR-projecten in de erfgoedsector.
Van de Velde vertelde ons over de virtuele tour met 360°-fotografie van Zemst en omliggende dorpen. Daarnaast biedt de kring ook wandelingen aan met de ErfgoedApp, waarbij je via je smartphone meer te weten komt over het Zemstse erfgoed. Bram Wiercx gaf meer toelichting bij hoe die app ontstaan is en wat je ermee kan doen. Jongepier vroegen we naar Virtuafort, een project waarbij je met VR kan rondwandelen in het zeventiende-eeuwse fort Lillo. Tot slot interviewden we Pletinckx over de virtuele 3D-reconstructie van site Raversyde in 1915 en 1917.
LEES ALLES OVER VR EN AR VOOR ERFGOEDVRIJWILLIGERS
In enkele artikels ontdek je wat voor VR- en AR-projecten al bestaan in het erfgoedveld en doe je inspiratie op om er zelf mee aan de slag te gaan.
ONTDEK DE PROJECTEN
Bekijk de virtuele omgeving Zemst: prachtig virtueel van Heemkring de Semse en ontdek hun wandelingen met de ErfgoedApp. Met die app van Faro is nog heel wat meer mogelijk; dat ontdek je hier.
Wandel in Virtuafort rond in het zeventiende-eeuwse fort Lillo of bekijk de virtuele 3D-reconstructie van site Raversyde in 1915 en 1917.