Hoe werk je samen met anderen aan dezelfde kaart in QGIS?

Als je kaarten maakt in QGIS, staan die opgeslagen op je eigen computer. Met anderen samenwerken aan hetzelfde project is dan niet vanzelfsprekend. Door te werken met QGIS Cloud kan je dit probleem oplossen.

QGIS Cloud is een webversie van het programma QGIS. Het biedt dezelfde mogelijkheden als het QGIS-programma waarmee jij al werkt, maar je project wordt opgeslagen in de cloud en niet op een lokale schijf. Zo kan iedereen van op hun eigen computer vlot aan jullie kaart. Het voordeel? Je werkt gewoon in het QGIS-programma op je computer zoals jij het gewend bent.

De QGIS Cloud startpagina

MAAK EEN GRATIS ACCOUNT AAN

Om met QGIS Cloud te kunnen werken, maak je eerst een account aan.

  1. Ga naar de website van QGIS Cloud, navigeer naar ‘Pricing’ en klik op ‘Sign up’ voor het gratis account.

    Stap 1

  2. Maak een gemeenschappelijke login (een gebruikersnaam, mailadres en wachtwoord) aan voor je vereniging. Dat wil zeggen dat alle leden hetzelfde account zullen gebruiken.

INSTALLEER DE ‘QGIS CLOUD PLUGIN’

Om QGIS Cloud te gebruiken in je Desktop App van QGIS, installeer je de plug-in.

  1. Ga in de menubalk bovenaan in de QGIS-omgeving naar ‘Plug-ins’ > ‘Plug-ins beheren en installeren…’.
  2. Zoek naar de plug-in ‘QGIS Cloud Plugin’ en installeer.

    Stap 1-2

HET QGIS-CLOUD PANEEL

Eens de plug-in geïnstalleerd is, verschijnt links in de QGIS-omgeving een paneel van QGIS Cloud. Hiermee zal je werken voor je projecten in QGIS Cloud.

Het QGIS Cloud paneel

Log jezelf in op QGIS Cloud:

  1. Ga in het paneel van QGIS Cloud naar het tabblad ‘Account’.
  2. Klik op ‘Inloggen’. Log jezelf in met het account van je vereniging.

    Stap 1-2

Maak een nieuwe database aan waarin je projecten zullen worden opgeslagen.

  1. Ga in het paneel van QGIS Cloud naar het tabblad ‘Account’.
  2. Klik linksonder op ‘Creëer’. QGIS Cloud maakt nu een database voor je aan. Die verschijnt in het overzicht met databanken.

    Stap 1-2

GEGEVENS OPLADEN IN QGIS CLOUD

Om een project te starten in QGIS Cloud, laad je eerst de juiste data op. Daarvoor plaats je in het Lagenpaneel van QGIS de juiste kaartlagen.

  • Dat kan door nu zelf nieuwe lagen aan te maken. Je kan dus kaartlagen opladen, zoals de Popp-kaart, maar je kan ook zelf nieuwe kaartlagen tekenen, zoals een polygonenlaag.
  • Je kan ook bestaande lagen gebruiken, zoals lagen die je in een eerder project al aangemaakt had.

Het paneel met lagen in QGIS is nog leeg

Er zijn twee mogelijkheden om bestaande kaartlagen toe te voegen.

  1. Zoek via het ‘Browser’-paneel de lagen die je wil gebruiken en versleep ze naar het ‘Lagen’-paneel.
  2. Open een bestaand project waarvan je de lagen wil gebruiken. De lagen staan dan al klaar in het ‘Lagen’-paneel.

Hier wordt bij beide voorbeelden met dezelfde lagen gewerkt, maar worden ze op een andere manier toegevoegd.

Optie 1: Bestaande kaarten opladen via het Browserpaneel

Optie 2: Bestaande kaarten opladen door een bestaand project te openen

Als de juiste lagen klaar staan, laad je die gegevens op in QGIS Cloud.

  1. Ga in het QGIS Cloud-paneel naar het tabblad ‘Gegevens uploaden’. Klik rechts onder op ‘Verfrissende lagen’ om de zichtbare gegevens te vernieuwen.
  2. De Shapefile-lagen verschijnen nu in het overzicht. Selecteer alle lagen die je wil opladen door ze aan te klikken (dan worden ze blauw). Om meerdere lagen te selecteren houd je de ctrl-toets ingedrukt terwijl je lagen aanklikt.
  3. Wanneer je de juiste selectie hebt gemaakt, klik je op ‘Gegevens uploaden’.

    Stap 1-3

  4. Kies een naam voor het project en een opslaglocatie op je computer. Klik op ‘Opslaan’.

    Stap 4

Voor je verder kan, kijk je best de instellingen van je kaartlagen na.

  1. Namen van kaartlagen mogen geen speciale tekens bevatten, zoals bijvoorbeeld komma’s. Haal dus alle speciale tekens weg uit de laagnamen.
  • Klik daarvoor met je rechtermuisknop op de kaartlaag in het lagenpaneel.
  • Ga naar ‘Eigenschappen’ en kies voor ‘Bron’ in het grijze menu aan de linkerkant.
  • In het veld ‘Laagnaam’ pas je de naam aan.
  • Klik rechtsonder op ‘OK’.
  • Als er toch nog speciale tekens in de laagnaam staan, krijg je een melding dat je die moet aanpassen.

    Laagnaam aanpassen

  1. Elke laag moet in het juiste (en liefst hetzelfde) CRS staan, hier Belgian Lambert 72. Zet het CRS dus voor elke kaartlaag juist.
  • Klik daarvoor met je rechtermuisknop op de kaartlaag in het lagenpaneel.
  • Ga naar ‘Eigenschappen’ en kies voor ‘Bron’ in het grijze menu aan de linkerkant.
  • Kies het juiste CRS en klik rechtsonder op ‘OK’.

    Het CRS juist zetten

DE KAART TOEVOEGEN AAN JE QGIS CLOUD-ACCOUNT

Wanneer de kaartlagen juist ingesteld zijn en toegevoegd aan QGIS Cloud, klik je op ‘Kaart publiceren’. Zo voeg je het project toe aan het account van je vereniging.

Een kaart toevoegen aan je QGIS Cloud-account

Een overzicht van je gepubliceerde kaarten vind je terug in je QGIS Cloud-account.

  1. Ga naar je webbrowser en log daar in op QGIS Cloud.
  2. Onder het tabblad ‘Maps’ vind je een overzicht van je gepubliceerde kaarten.

    Stap 1-2

Per kaart heb je enkele opties:

  • Via de knop met het wereldbolletje kan je een project downloaden.
  • Via de knop met het potloodje kan je de instellingen van een project wijzigen. Omdat we werken met een gratis account, zijn die opties echter beperkt.
  • Via ‘Show’ kan je je kaart bekijken in de webbrowser. Ook anderen kunnen met de juiste link jouw kaart online bekijken, zonder dat ze een account nodig hebben op QGIS Cloud.

Opties voor gepubliceerde kaarten

NIEUW PROJECT OPENEN

Als je je project volledig voorbereid hebt, kan je je kaart verder bewerken met QGIS Cloud.

  1. Open een nieuw project in de QGIS Desktop app.
  2. Meld je aan in QGIS Cloud via het paneel in de QGIS-omgeving.
  3. Kies in het tabblad ‘Kaarten’ voor het juiste project.

    Stap 3

  4. Klik ‘Open project’.

    Stap 4

  5. De kaart verschijnt nu met alle lagen in QGIS. Werk verder in je project zoals je gewend bent. Teken bijvoorbeeld extra polygonen.

Let op: QGIS Cloud voegt automatisch een nieuwe, bijkomende id toe als je objecten tekent. Dit is de ‘qc_id’. Je zal dit veld ook terugvinden in je attributentabel. QGIS Cloud gebruikt namelijk een automatische formule om een unieke id toe te kennen aan elk object. Bij het tekenen van nieuwe polygonen laat je die formule gewoon staan.

QGIS maakt automatisch een qc_id aan

  1. Sla je wijzigingen altijd op in QGIS.
  2. Als je klaar bent, klik je in het tabblad ‘Kaarten’ van het QGIS Cloud-paneel op ‘Kaart publiceren’. De wijzigingen worden zo ook opgeslagen in het project dat in de cloud is opgeslagen.

Samenwerken in QGIS Cloud

Met QGIS Cloud kan je met meerdere mensen samenwerken aan dezelfde kaart, omdat je QGIS-project opgeslagen is in de cloud en niet op een lokale schijf. Gebruik dus steeds het gedeelde account van je vereniging op je eigen computer.

Opgelet: Je kan niet gelijktijdig aan hetzelfde project werken. Maak duidelijke afspraken: wie kan wanneer de login van de vereniging gebruiken om aan het project te werken? Zo voorkom je dat je elkaars werk overschrijft.

TIPS EN EXTRA INFORMATIE

Let op: QGIS heeft regelmatig updates, waardoor sommige functies er anders uitzien. De praktijktip vertrekt vanuit versie Pritzen 3.34.4. Enkele video’s in de links hieronder zijn van toepassing op vroegere versies van het programma, maar geven wel een beeld van de stappen. 

Hier kan je terecht voor meer hulp: