Hoe promoot je jouw erfgoedactiviteit met een klein budget?
Het promoten van je erfgoedactiviteit hoeft helemaal niet duur te zijn. Met een slimme aanpak kan je zelfs met beperkte middelen een groot publiek bereiken. Hieronder vind je praktische tips die je direct kunt toepassen om jouw erfgoedactiviteit in de kijker te zetten.
ZET JE DOELGROEP CENTRAAL
Het succes van je communicatie begint bij een duidelijke doelgroep. Denk goed na over wie je wilt aanspreken en pas je boodschap daarop aan.
Wil je gezinnen, studenten of kwetsbare groepen aantrekken? Zorg ervoor dat je communicatie aansluit bij hun behoeften en laat zien waarom jouw activiteit speciaal voor hen interessant is.
Speel in op mogelijke drempels. Vermeld bijvoorbeeld dat de locatie rolstoeltoegankelijk is of dat je tentoonstelling op maat gemaakt is van (kleine) kinderen.
DE KLANTREIS: VAN BEWUSTWORDING TOT TROUWE BEZOEKERS
Elke bezoeker doorloopt verschillende fases, van bewustwording tot loyaliteit. Stem je communicatie af op deze zogenaamde ‘klantreis’ en maak handig gebruik van alle contactmomenten die daarbij horen.
- Bewustwording: maak je activiteit zichtbaar via sociale media of posters die je ophangt op relevante plekken.
- Overweging: benoem voordelen zoals gratis toegang, kindvriendelijkheid of unieke ervaringen.
- Besluitvorming: zorg voor heldere informatie over tickets, tijden en locatie.
- Bezoek: vraag aan je bezoekers om hun ervaringen te delen op sociale media of stel hen voor om zich in te schrijven voor jouw maandelijkse e-nieuwsbrief.
- Loyaliteit: zijn jouw bezoekers tevreden over jouw activiteit? Dan is het waarschijnlijker dat ze jouw activiteit zélf gaan promoten bij hun vrienden of familie. Of misschien abonneren ze zich op jouw krantje of e-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van jouw volgende activiteiten.
ZET IN OP SLIMME KANALEN
Je hoeft niet overal tegelijk te zijn, maar kies zorgvuldig de kanalen die passen bij je doelgroep. Sommige mensen kan je bijna alleen bereiken via online kanalen, met andere mensen communiceer je dan best weer via offline kanalen.
Online
- Kondig je activiteit aan op je website, in je e-nieuwsbrief en via je sociale media.
- Plaats je activiteit in de UITdatabank.
- Vraag aan je stad of gemeente of je activiteit ook via hun digitale kanalen verspreid kan worden.
Offline
- Verspreid flyers of posters in de buurt.
- Neem contact op met je lokale radiostation en maak daar promo voor je activiteit.
- Vermeld je activiteit in je krantje of publicatie.
- Stuur (persoonlijke) uitnodigingen naar je achterban.
Werk je samen met andere verenigingen voor de activiteit? Bundel dan ook je krachten op vlak van communicatie.
Tip: Herhaling werkt! Zorg dat je boodschap meerdere keren en via verschillende kanalen gezien wordt.
ZO MAAK JE JE BOODSCHAP HELDER EN AANTREKKELIJK
Sterke teksten en beelden zijn essentieel om mensen te overtuigen. Maar hoe zorg je daarvoor?
Teksten
- Prikkel je publiek met wervende, concrete teksten.
- Kies voor actieve en positieve zinnen.
- Vermijd vakjargon en lange, ingewikkelde teksten.
- Vermijd herhaling in je tekst: het is niet omdat je iets op drie verschillende manieren uitlegt dat het daarom plots helder wordt voor je lezer.
In deze blog vind je heel wat tips rond heldere taal. Met taaladvies.net schrijf je zonder moeite foutloze teksten. En de gratis AI tool ChatGPT biedt inspiratie voor wanneer je even vastzit.
Meer weten over hoe je een vlotte tekst schrijft? Deze praktijktip zet je verder op het juiste spoor.
Beelden
- Gebruik opvallende beelden die de aandacht trekken
- Herkenbaarheid is de sleutel. Zet daarom mensen in de kijker. Let er wel op dat je steeds toestemming vraagt als je mensen duidelijk herkenbaar in beeld brengt.
- Authenticiteit en originaliteit loont. Maak zelf foto’s met je smartphone of vraag de lokale fotoclub om hulp.
- Vermijd wazige, korrelige beelden en zorg ervoor dat jouw foto’s niet te donker of overbelicht zijn.
- Experimenteer met video. Sociale media platformen zoals Facebook en Instagram geven vaak de voorkeur aan korte video’s, ook wel ‘reels’ genoemd.
Ontbreek je sterke grafische skills? Met Canva wordt grafische vormgeving een fluitje van een cent. Via de gratis tool CapCut stel je eenvoudig een korte video samen. Kan je zelf geen beelden maken? Neem dan eens een kijkje op de gratis beeldbanken Pexels en Unsplash.
METEN IS WETEN
Na je activiteit is het belangrijk om te leren van je aanpak. Vraag bezoekers hoe ze je activiteit gevonden hebben en analyseer welke kanalen het meest effectief waren.