Waarom geeft de bank geen adresgegevens meer door?

Man die creditcard vastheeft

Door de Europese privacywetgeving (GDPR), die in 2018 van kracht ging, mogen banken steeds minder persoonsgegevens delen. CODA-bestanden, die door sommige verenigingen gebruikt worden om hun boekhouding te automatiseren, bevatten nog wel adresgegevens. Maar ook dit wordt in de toekomst waarschijnlijk geschrapt.

Kom jij de volgende problemen ook wel eens tegen?

  • Geen herkenning bij betaling 

Een lid schrijft zich in voor een activiteit of bestelt een boek, maar meldt zich niet via een ander kanaal aan bij de vereniging. Zonder contactgegevens kan de betaling niet gekoppeld worden en blijft de dienstverlening uit. 

  • Dubbele namen 

Twee personen met dezelfde naam schrijven in. Zonder adresgegevens weet de vereniging niet wie betaald heeft. 

  • Onvolledige namen 

Bij sommige banken wordt de naam van de betaler niet volledig weergegeven. Bij lange namen, bijvoorbeeld van verenigingen, valt cruciale informatie weg. 

In al deze gevallen kan de betaler vaak niet getraceerd worden, wat extra werk en ergernis veroorzaakt voor jouw vereniging.

WAT KAN JOUW VERENIGING DOEN?

Een structurele oplossing vanuit de banken is helaas nog niet in zicht. Febelfin, de Federatie van de Belgische banken, onderzoekt het probleem, maar dit zal tijd vragen. Intussen kan jouw vereniging de volgende stappen zetten om problemen te voorkomen: 

Vraag om duidelijke betalingsinformatie 

Communiceer naar jouw leden en sympathisanten dat ze bij een betaling altijd hun adresgegevens en reden van betaling in het mededelingenveld vermelden. Geef ook aan dat ze contact met jullie moeten opnemen als ze geen reactie ontvangen. 

Werk met een bestel- en betaalpagina 

Hou het simpel en leg een papieren bestelformulier in je verenigingslokaal of maak een online formulier aan via Google Forms. Daarop vult de betaler zelf zijn gegevens in.

Je kan ook op je website een bestelpagina aanmaken en er meteen een betaalpagina aan koppelen. Dit kan bijvoorbeeld via: 

  • WooCommerce (gratis plug-in voor WordPress-websites). Aan deze plug-in is wel een transactiekost verbonden. 
  • Worldline Online (voor andere websites). Dit brengt naast een vaste kost ook een transactiekost met zich mee. 

Verschillende ledenbeheersystemen bieden tegenwoordig ook de optie van een bestel-of betaalpagina. Voorbeelden zijn Ledenbeheer en Assist.

Blijf vragen beantwoorden 

Zorg dat je bereikbaar bent voor vragen en communiceer dit duidelijk op je website en andere kanalen. 

HEB JE NOG VRAGEN?

Neem contact op met onze collega Els via els.vervaet@histories.be. We blijven dit probleem opvolgen en helpen jou graag verder met praktische tips.