Communicatie tips voor erfgoedverenigingen

Communicatie voor erfgoedverenigingen: tips om mee te starten

Communicatie voor erfgoedverenigingen: tips om mee te starten

Weet jij ook niet waar te starten met de communicatie voor je erfgoedvereniging? Organiseer je binnenkort een erfgoedactiviteit, maar heb je geen idee hoe je dit moet promoten? Op deze pagina delen enkele handige vuistregels die jou helpen om jouw erfgoedvereniging in de kijker te zetten.

Tip 1: Duid een communicatieverantwoordelijke aan

Communicatie tips voor erfgoedverenigingen

Zoek een persoon in het bestuur die jullie communicatie wil coördineren. Een communicatieverantwoordelijke staat in voor het goed verloop van de interne en externe communicatie. De interne communicatie beïnvloedt namelijk de externe communicatie. Zo komt het niet goed over als een werkend lid niet op de hoogte is van een activiteit en er geen vragen over kan beantwoorden. Het is belangrijk dat één persoon in de gaten houdt dat iedereen de nodige en correcte informatie krijgt. 

Tip 2: Bepaal je doelgroepen

Als je je communicatie en activiteiten afstemt op de wensen en mogelijkheden van een doelgroep, dan bereik je die doelgroep beter. Een doelgroep is een groep individuen die relevante kenmerken gemeen hebben. Je kan het publiek indelen in groepen door rekening te houden met verschillende criteria: geografie (vb. inwoner gemeente), binding met je erfgoedvereniging (vb. leden, bezoekers, …), leeftijd en gezinssituatie (vb. actieve bevolking met kinderen), … 

Jouw communicatiemiddelen zullen steeds aangepast moeten worden. Jonge kinderen bereik je op een andere manier dan twintigjarigen. Jongeren zijn dus een te ruime doelgroep. Om specifieke doelgroepen te bepalen waarvoor je een aparte communicatie en aparte activiteiten moet ontwikkelen, combineer je een aantal van bovenvermelde criteria. Om te weten wat die doelgroepen willen, maar ook om te weten hoe je ze best kan bereiken, is het interessant om een bevraging te organiseren.  

Bepaal welke doelgroepen prioritair zijn voor de vereniging. Sta positief tegenover die doelgroepen. Het is geen goede start om al bij de aanvang ervan uit te gaan dat jongeren geen interesse hebben. Als jongeren niet participeren is dat niet meteen omdat ze geen interesse hebben. Misschien bereikt jouw erfgoedvereniging ze niet, door bijvoorbeeld verkeerde communicatiekanalen te gebruiken. 

Tip 3: Formuleer concrete doelstellingen

Formuleer duidelijk hoeveel personen uit de doelgroepen je tegen wanneer wilt bereiken.

Voorbeeld: ‘Tijdens de tentoonstelling over de geschiedenis van het onderwijs in gemeente X willen we minimum twee klassen uit de lagere scholen van X op een kwalitatieve manier laten participeren.’

Zorg ervoor dat het realistische doelstellingen zijn. 

Tip 4: Bepaal je boodschap

Kies het onderwerp waarover je wil communiceren: je organisatie, een dienst, een activiteit... Stel eerst een boodschap op voor je de vorm kiest waarmee je de boodschap zal verspreiden. Een communicatieboodschap gebruikt argumenten om je publiek te overtuigen om op je aanbod in te gaan. Pas de boodschap aan naargelang de doelgroep.

Test de boodschap ook eens uit bij de doelgroep in kwestie. Komt de boodschap goed over? Verstaan ze wat je wil zeggen?  

Tip 5: Stem je communicatie en activiteiten af op jouw doelgroep

 Je kan vijf marketinginstrumenten inzetten om je doelgroepen te bereiken en om je doelstellingen te verwezenlijken. Het gaat om de vijf p’s: product, plaats, prijs, personeel en promotie.

Product

Het kernproduct is de essentie van wat je te bieden hebt. Voor jouw erfgoedvereniging is dat bijvoorbeeld een tentoonstelling, een lezing, een opendeurdag, het educatief beleid, rondleidingen, …  Het uitgebreid product verwijst naar extra voorzieningen zoals winkel, café en toiletten. 

Stem je product af op de wensen en verwachtingen van je doelgroep. In een tentoonstelling kan je bijvoorbeeld replica’s van voorwerpen plaatsen die betast kunnen worden door kinderen. Je kan ook een aparte verhaallijn voor kinderen uitwerken op hun ooghoogte. 

Om tegemoet te komen aan de doelstelling om minimum twee klassen uit de lagere school te laten participeren, kan je specifieke rondleidingen voor kinderen uitwerken of een speurtocht voor kinderen ontwerpen. Voor het bereiken van een bepaalde doelgroep kan je aanbod ontwikkelen dat hen aanspreekt. Zo kan je met jongeren een project mondelinge geschiedenis opstarten of ze helpen bij de start van hun stamboomonderzoek. 

Publiek

Als je een breder publiek wil bereiken, kan je samenwerken met andere lokale verenigingen. Hun leden worden zo op de hoogte gebracht van het bestaan van je erfgoedvereniging.  Je kan bijvoorbeeld de lokale duivenvereniging inschakelen om een historisch overzicht uit te werken van de duivensport in de gemeente. Je kan je vereniging ook eens komen voorstellen op een vergadering van andere socio-culturele verenigingen in de gemeente. Samenwerken met scholen is ook interessant. Door lagereschoolkinderen hun grootouders te laten interviewen over een bepaald onderwerp en met dit materiaal een tentoonstelling op te zetten, bereik je niet alleen de kinderen, maar ook de ouders, grootouders en andere familieleden die naar de tentoonstelling komen kijken. 

Plaats

Ben je goed bereikbaar met het openbaar vervoer? Is er parking voorzien? Ben je herkenbaar voor het publiek? Hangen er bijvoorbeeld vlaggen?  En hoe zit het met de beschikbaarheid? Is jouw vereniging toegankelijk als de doelgroep tijd heeft? 

Prijs

Prijzen kan je gebruiken om verschillende doelgroepen aan te spreken. Kwetsbare groepen kan je bijvoorbeeld tegemoetkomen.

Je houdt best de psychologische drempel om deel te nemen aan jouw activiteit zo laag mogelijk. Het kan hier ook over een materiële drempel gaan. Niet iedereen kan bijvoorbeeld goed werken met internet. Hou hier rekening mee bij je communicatie.

Personeel

De p van personeel verwijst naar je dienstverlening. Dit kunnen ook vrijwilligers zijn. Je zorgt er best voor dat je publiek de service krijgt die het verwacht. Een tevreden iemand zal zijn ervaring met anderen delen en voor gratis mond-tot-mondreclame zal zorgen.  

Promotie

Wanneer je jouw activiteiten wil promoten, start je best door na te denken over je imago en identiteit. Het imago is het beeld dat het publiek heeft van je vereniging. De identiteit is de manier waarop je vereniging zichzelf ziet. Vaak stemt dit niet overeen en moet je het imago veranderen en aanpassen aan de identiteit. Dit kan je o.a. doen door een passende huisstijl te gebruiken.  

Bedenk drie trefwoorden die je vereniging moeten typeren (bijvoorbeeld: degelijk, dynamisch en gespecialiseerd). Zorg voor een tof logo, uniforme huiskleuren en lettertype, passend bij de drie trefwoorden. Probeer deze huisstijl zo veel mogelijk in je communicatie te verwerken, zo zorg je voor meer zichtbaarheid en herkenbaarheid bij je doelgroepen. 

Je kan drie doelgroepen inzetten om je activiteiten te promoten:

Pers

Denk na over relevante media voor je erfgoedvereniging. Stuur een persbericht om hen op de hoogte te brengen van jullie activiteiten. Journalisten hebben graag een tekst die ze meteen kunnen publiceren. Als je jouw activiteit samen met een anekdote of een verhaal met nieuwswaarde bekend maakt, heb je meer kans op publicatie.  

Interessante perskanalen voor erfgoedverenigingen zijn:  

  • lokale reclameblaadjes 
  • de Streekkrant 
  • lokale nieuwspagina’s in kranten 
  • de plaatselijke radio en tv 
  • het parochieblad 

Voer je activiteiten ook altijd in op de UiTdatabank. 

Politiek

Lokale politici zijn belangrijk voor veel erfgoedverenigingen en lokale musea. Informeer hen over de ontwikkelingen van jouw verening. 

Publiek

Om de werking en activiteiten bekend te maken zijn er heel wat communicatiemiddelen die je kan aanwenden. Begin bij je eigen leden: communiceer je activiteiten in je eigen tijdschrift of nieuwsbrief. Vergeet ook zeker niet de leden zonder internet of e-mailadres.

Onderschat het belang van persoonlijke contacten niet. Ga langs bij de lagere scholen die je wil bereiken met een specifieke rondleiding voor kinderen en spreek de directeurs en leraars persoonlijk aan. 

Door samen te werken met de gemeente kan je via de website van de gemeente en het gemeenteblad bekendheid verwerven. Door mee te doen aan grote publieksmanifestaties als de Erfgoeddag en de Open Monumentendag krijg je publiciteit in de brochures en op de websites van deze evenementen. Je kan ook inspelen op lokale activiteiten en bijvoorbeeld tijdens de dorpskermis een tentoonstelling organiseren. 

Flyer

Om de activiteiten bekend te maken in de eigen regio kan je er ook voor kiezen een flyertje in alle brievenbussen van de gemeente te verspreiden. Ga langs bij bakkers, beenhouwers, krantenwinkels, dokterspraktijken en in de bibliotheek en vraag of je daar je flyer mag achterlaten.

Mond-tot-mond reclame werkt altijd het beste. Als je vaste data hanteert, bijvoorbeeld voor de jaarlijkse tentoonstelling, dan worden deze data beter onthouden.  

Tot slot is het is belangrijk om zo divers mogelijke kanalen te zoeken om jouw activiteit bekend te maken. Hoe vaker mensen iets zien, hoe beter ze het onthouden. 

Tip 6: Bepaal het budget

Ga na welke kosten er aan jouw communicatie afhangen. Bekijk of deze kosten te dragen zijn door de vereniging. Anders moet je andere keuzes maken. Het is niet omdat jouw vereniging bijna geen budget heeft dat er geen goede externe communicatie kan gevoerd worden. 

Tip 7: Maak een draaiboek

In dit communicatiedraaiboek lijst je op wat er moet gebeuren, wanneer dit moet gebeuren en wie voor elke taak verantwoordelijk is.

Tip 8: Evalueer

De laatste, maar misschien wel belangrijkste stap is de evaluatie van je communicatie. Ga hierbij na of je doelstellingen (tip 3) zijn bereikt. Bekijk wat er goed gelukt is en wat er misschien beter kan. Wees kritisch en stel je doelen bij wanneer nodig.

Creatief met erfgoed: op zoek naar ideeën om cultureel erfgoed te presenteren

Creatief met erfgoed: op zoek naar ideeën om cultureel erfgoed te presenteren

Tijdens Erfgoeddag 2012 werden maar liefst 800 verschillende activiteiten georganiseerd. Echter, wanneer we inzoomen op het type activiteit, dan blijkt dat precies de helft daarvan tentoonstellingen en rondleidingen zijn. Wanneer we ook lezingen, publicaties en film- of multimedia-presentaties meerekenen, dan zitten we al snel aan een flinke 60% van de activiteiten. Anders gesteld: 3 op 5 activiteiten mogen we vanuit hun werkvorm bekeken als ‘klassiek’ beschouwen. Klassiek in de betekenis van ‘zoals gebruikelijk’ en ‘conventioneel’. Waarom zouden we ook experimenteren met werkvormen tijdens evenementen? Of waarom zouden we meer creativiteit in onze structurele activiteiten brengen? Waarom zouden onze tentoonstellingen en rondleidingen aan verfrissing toe zijn? Het antwoord kan nochtans eenvoudig zijn: dromen we er immers allemaal niet van om een passie-voor-het-leven aan te wakkeren bij net die ene bezoeker? Of om de meest onverschillige passant te laten opkijken en naar adem te doen happen?...

Dit artikel is een onverbloemd pleidooi voor meer variatie in gehanteerde werkvormen in de publieksgerichte activiteiten in het cultureel erfgoedveld. Moeten we dan al onze ‘klassieke’ activiteiten loslaten? Zeker niet. Maar laat ons beetje bij beetje verkennen wat allemaal tot de mogelijkheden behoort.

De bijlage van dit artikel vind je hier.

Eerder verschenen in "Bladwijzer 8: wegwijs met Heemkunde Vlaanderen augustus 2013"

Crowdfunding: hoe zorg je ervoor dat het publiek mee investeert in jouw erfgoedproject?

Crowdfunding: hoe zorg je ervoor dat het publiek mee investeert in jouw erfgoedproject?

Bladwijzer 21: wegwijs met Heemkunde Vlaanderen december 2017 • 21

Crowdfunding of publieksfinanciering is vandaag de dag een van de meest succesvolle manieren om projecten op een alternatieve manier te financieren. Steeds vaker hoor je van erfgoedprojecten die financieel mogelijk werden gemaakt door giften van een breed publiek. Bovendien zijn er veel meer voordelen aan verbonden dan enkel het kostenplaatje: crowdfunding kan er namelijk voor zorgen dat het publiek zich nauwer betrokken gaat voelen bij het erfgoed dat je beheert. Een win-winsituatie dus.

Maar hoe begin je eraan? Welke soort projecten hebben doorgaans kans op slagen? En zijn er ook nadelen verbonden aan een crowdfundingsactie? Om aan al deze vragen een antwoord te bieden werd er binnen de reeks ‘Erfgoed in de Praktijk’ in het voorjaar van 2017 een vorming rond crowdfunding georganiseerd. Hiervoor werd beroep gedaan op de initiatiefnemers van Growfunding (www.growfunding.be), een succesvol platform dat sociale crowdfundingsprojecten in de regio Brussel begeleidt maar ook allerhande vormingen aanbiedt. Dit artikel is een weerslag van deze vorming.

Diversifiëren: verslag van de studiedag Heemkunde Actueel II

Over het muurtje kijken. Verslag van de studiedag van Heemkunde Actueel II

Bladwijzer 7: wegwijs met Heemkunde Vlaanderen april 2013 • 07

Diversifiëren is niet meteen het makkelijkste thema. Toch hebben heemkringen die ‘over het muurtje’ durven kijken heel wat te winnen. Dit was althans de boodschap die Heemkunde Vlaanderen op de studiedag ‘Heemkunde Actueel II’ (17 november 2012) bracht. Tijdens deze jaarlijkse expertise-deling wisselen vrijwilligers en professionelen uit de cultureel-erfgoedsector ervaringen en standpunten uit. Dit jaar stond het thema ‘diversifiëring van het heemkundig landschap’ centraal. De inspirerende voorbeelden die tijdens twee plenaire lezingen en drie parallelle thematische workshops werden belicht, bewezen alvast dat diversifiëren op heel wat manieren in de praktijk kan worden gebracht.

Educatieve posters over metaaldetectie in Vlaanderen: goede praktijken & tips over reinigen en bewaren

Educatie posters over metaaldetectie in Vlaanderen: goede praktijken & tips over reinigen en bewaren

Wil je graag de basis meegeven aan een beginnend metaaldetectorist? Of ben je van plan om een evenement op poten te zetten rond metaaldetectie? Met deze twee posters kan je op een eenvoudige manier basisinformatie meegeven aan geïnteresseerden.

De eerste poster legt uit hoe je met metaaldetectie start. De tweede poster maakt je wegwijs in de eerste stappen om je vondst op een goede manier te bewaren.

Download de PDF en ga aan de slag!

Educatieve posters over metaalvondsten uit verschillende tijdsperiodes

Educatieve posters over metaalvondsten uit verschillende tijdsperiodes

Organiseer je een evenement rond metaaldetectie? Wil je schoolkinderen iets bijleren over archeologie in onze streken? Of wil je basisinformatie meegeven aan een beginnend metaaldetectorist? Met deze drie posters helpen we jou op weg om de basisinformatie in een notendop mee te geven.

De verschillende posters beschrijven de meest voorkomende vondsten in Vlaanderen uit drie verschillende tijdsperiodes – de klassieke oudheid, middeleeuwen en nieuwe & nieuwste tijd - en helpen jou om deze informatie op een makkelijke, heldere manier over te brengen aan geïnteresseerden.

Download de PDF en ga aan de slag!

Een goed advies is goud waard – Lokale erfgoedraden in Vlaanderen

Een goed advies is goud waard - Lokale erfgoedraden in Vlaanderen

Bladwijzer 15: wegwijs met Heemkunde Vlaanderen december 2015 • 15

In het vorige nummer van Bladwijzer kondigden we het al aan: vanaf dit najaar verschijnt in elke aflevering een bijdrage over lokale erfgoedraden in Vlaanderen. Via concrete tips, goede praktijkvoorbeelden en interviews met interessante sterkhouders hopen we leden van erfgoedraden te inspireren, te enthousiasmeren en te versterken. Want goed advies over lokaal erfgoed kan wel degelijk een verschil maken.

Zo trok de erfgoedraad van Borgloon in 2013 aan de alarmbel: als er niet snel iets gebeurde, zou de stoomstroopfabriek, beroemd dankzij een overwinning in De Monumentenstrijd in 2007, reddeloos verloren zijn. De gemeente had immers een aantal maanden daarvoor beslist dat er geen geld meer was voor de restauratie van de fabriek. De acties van de erfgoedraad hadden effect: mede door het voortdurend op de agenda plaatsen van dit heikele dossier, er steeds weer opnieuw aandacht voor te vragen en te wijzen op de toekomstmogelijkheden voor dit unieke stuk industrieel erfgoed werd de stoomstroopfabriek terug opgepikt. Recent werden de investeringsplannen herbekeken, budgetten voorzien en in een concrete aanbesteding gegoten. Als alles goed gaat zullen de werken in het voorjaar van 2016 van start kunnen gaan.

Dit succesverhaal bewijst dat het kan: als erfgoedraad het erfgoedbeleid van je gemeente mee bepalen en zo het lokale erfgoed bewaren en overdragen naar de volgende generatie. Maar adviseren loopt niet altijd van een leien dakje. Sommige erfgoedraden hebben het zo druk met het organiseren van allerhande erfgoedactiviteiten dat ze nauwelijks aan hun werkelijke opdracht, advies formuleren, toekomen. Andere adviesraden formuleren wel adviezen, maar de gemeente lijkt doof te blijven voor hun aanbevelingen. Wat is precies het probleem en hoe kan je als lokale erfgoedraad een sterk advies uitbrengen dat een gemeentebestuur niet zomaar naast zich neer kan leggen? In dit artikel proberen we een antwoord te zoeken op deze vragen.

Een heemkundige website maken met WordPress

Een heemkundige website maken met WordPress

Bladwijzer 11: wegwijs met Heemkunde Vlaanderen augustus 2014 11

Er bestaan talloze manieren om een website te bouwen. Wie hiermee niet vertrouwd is, heeft waarschijnlijk nog nooit van WordPress gehoord. Maar als je wat opzoekwerk hebt verricht om een website te bouwen, dan is de kans groot dat ook het WordPress-platform ergens opdook. Dat is geen toeval: van het totaal aantal websites wereldwijd draait in 2014 ongeveer 22 procent op deze software. In dit artikel gaan we na hoe dit succes te verklaren is en begeleiden we je bij de eerste stappen om je eigen website op te bouwen en online te zetten.

2 Histories-medewerkers met een witte T-shirt interviewen een man met bruin haar en een bruine baard. Hij draagt een rood hemd.

​​En… actie! Zo maak je een impactvolle erfgoedvideo​

En… actie! Zo maak je een impactvolle erfgoedvideo

2 Histories-medewerkers met een witte T-shirt interviewen een man met bruin haar en een bruine baard. Hij draagt een rood hemd.

Met video promotie maken voor je erfgoedactiviteit, je aanbod in de kijker zetten of je sympathisanten op de hoogte houden van wat er leeft in jouw erfgoedvereniging? Klinkt leuk! Maar hoe begin je daar aan? Video’s maken hoeft helemaal niet tijdrovend, moeilijk of duur te zijn. In deze praktijktip vind je handige tips, stappenplannen en checklists om met video eenvoudig een digitaal verhaal te vertellen.

WAAROM KIEZEN VOOR VIDEO?

Video is een van de meest toegankelijke manieren om je erfgoedwerking in de verf te zetten. Met dit formaat kan je je boodschap op een visueel aantrekkelijke en impactvolle manier verspreiden. Daarnaast hoeft het maken van een video helemaal niet complex of duur te zijn: 

  • Met een simpele smartphone maak je al kwalitatieve beelden, zonder grote kosten.
  • Online is er heel wat gratis materiaal beschikbaar, denk aan rechtenvrije foto’s en video’s of auteursvrije muziek.
  • Montagesoftware wordt steeds toegankelijker en gebruiksvriendelijker waardoor iedereen, zelfs zonder technische achtergrond, creatieve video’s kan maken.
  • Het delen van je resultaat is eenvoudiger dan ooit dankzij sociale media kanalen zoals Facebook, Instagram en YouTube.

Met video bereik je ook een groter, ander en jonger publiek. Het is dus een efficiënte manier om te verjongen, nieuwe vrijwilligers aan te spreken en zo de toekomst van jouw vereniging te verzekeren. 

  • Tieners en jongvolwassenen spenderen gemakkelijk zo’n 3 à 4 uur per dag aan het kijken van video’s op hun smartphone. Korte video’s (ook wel reels genoemd) zijn de norm op sociale media en vormen daardoor het ideale formaat om deze jongere doelgroep te bereiken.
  • Door het algoritme achter sociale mediakanalen, worden video’s aan gebruikers voorgesteld op basis van hun interesses. Zo komen je video’s terecht bij zowel je eigen volgers als een nieuw, maar even relevant publiek.
  • Video's trekken meer aandacht dan een tekst of foto. Het houdt je kijkers langer geboeid en maakt ze zo ook nieuwsgierig naar je activiteit en hopelijk ook je vereniging.

Reels zijn korte, maar krachtige (verticale) video’s die enorm populair zijn op sociale media kanalen zoals Instagram en Facebook. Ze duren meestal tussen de 15 en 90 seconden en zijn vaak voorzien van muziek, effecten en overgangen.

1. VOOR JE BEGINT

Welke soorten video's kan je maken?

Er zijn verschillende soorten videoformaten. Afhankelijk van je doel maak je een ander soort video:

  • Een terugblik: 

Hiermee blik je terug op een afgelopen activiteit – soms ook wel een aftermovie genoemd. Dat wil zeggen dat je tijdens je activiteit beelden maakt. Met zo’n video wil je vooral de sfeer van je activiteit capteren en je bezoekers bedanken voor hun aanwezigheid. De afwezigen? Hen laat je zien wat ze gemist hebben en waarom ze er de volgende keer wel bij moeten zijn.

Voorbeelden:

Heemkundige Kring Lint blikte terug op hun opendeurdag in deze video. Een ideale manier om na te genieten van een geslaagde dag en bezoekers te bedanken voor hun komst.

Detect Metaaldetectors deelden gezellige foto’s van hun zoekdag in deze terugblik. Let hier ook op de beschrijving: “Check of je gespot bent op één van de foto’s”. Ook al kom jij zelf niet in de video voor, ga je sneller de video delen als er iemand opstaat die je kent.

De Gilde Der Reuzendragers Dendermonde blikt met deze reel terug op een geslaagd 2024. Het is een mooie manier om de hoogtepunten van het afgelopen jaar nog eens te belichten en je volgers warm te maken voor het nieuwe jaar.

  • Een vooruitblik:  

Met een vooruitblik kijk je vooruit naar een geplande activiteit in de toekomst. Geef je een tentoonstelling? Toon enkele beelden van wat er te zien zal zijn, hoe je locatie eruitziet, … Hiermee krijgen je kijkers een idee van wat ze mogen verwachten. Het is een handige manier om twijfelaars te overtuigen om toch naar je activiteit af te zakken. Vergeet niet om de datum, locatie, uur en prijs te vermelden. Dit kan in je video zelf of in de beschrijving. 

Voorbeelden:

In deze video van De Believers delen ze enkele unieke foto’s en memorabilia uit hun tentoonstelling. Maak je ook zo’n video? Vermeld dan net zoals De Believers de locatie en openingsuren in je video.

Ook dit filmpje van Heemkundige Kring de Kluize belicht enkele attributen die bezoekers op hun tentoonstelling konden bekijken. In dit langere YouTube-filmpje zit een duidelijke structuur die zorgt voor een betere kijkervaring: opening – de tentoongestelde attributen – uitnodiging voor de laatste dagen van de tentoonstelling.

  • Achter de schermen: 

Met zo’n video maken je kijkers kennis met de werking van je erfgoedvereniging. Geef een woordje uitleg over de ontstaansgeschiedenis van je vereniging, film een dag uit het leven van een van je vrijwilligers, maak beelden van de opbouw van een activiteit, … 

Screenshot uit een reel die toont hoe vrijwilligers een tentoonstelling opstellen.

Een fragment uit de reel van de Heemkundige kring van Overijse

Voorbeelden:

Geschied- en Heemkundige Kring Oud Heverlee maakte dit kennismakingsfilmpje over hun vereniging. Ze eindigen met hun contactgegevens en vertellen kijkers hoe ze hen kunnen bereiken.

De Heemkundige kring van Overijse deelt een blik achter de schermen tijdens de opbouw van hun tentoonstelling. Met slechts enkele beelden wekken ze de nieuwsgierigheid van hun kijkers.

Heemkundige Kring De Griffioen Dessel geeft op een originele manier een kijkje in hun nieuw boek. Een goede manier om je volgers te tonen wat ze van het boek kunnen verwachten en waar ze het kunnen kopen.

  • Erfgoed in de kijker:

Je kan met een video je lokale geschiedenis of tradities promoten. Geen idee hoe je hieraan begint?

Voorbeelden:

Haal inspiratie uit dit filmpje van De Historische Kring Cadier en Keer uit Nederland, de reels van ikwashier.live of de filmpjes van Luna Nys, bekend als Luna Discovers Belgium op TikTok, die op een creatieve manier tradities van over heel België in beeld brengen. 

Aan de hand van stop-motion verkenden deze jongeren uit Stuivenberg de verhalen en inwoners uit hun wijk.

Stop-motion is een videoformaat waar je frame per frame een foto maakt. Als je al je foto’s verzameld hebt, plak je deze aan elkaar. Zo creëer je bewegingen of andere speciale effecten.

  • Getuigenissen of testimonials:

Heb je net een evenement achter de rug? Wil je op een nieuwe manier je diensten in de kijker zetten? Of wil je je medewerkers aan het woord laten over het vrijwilligersleven in jouw vereniging? Zet ze voor de camera! Verzamel de getuigenissen en verwerk deze in een testimonial video. Zo maak je potentiële nieuwe bezoekers nieuwsgierig voor je volgende activiteit of maak je potentiële vrijwilligers warm voor jouw vereniging.

Voorbeelden:

In onze testimonial delen verschillende erfgoedvrijwilligers hun positieve ervaringen over onze dienstverlening. Na het kijken van deze video ontdekken collega-vrijwilligers wat wij ook voor hen kunnen betekenen.

  • Een educatieve video:

Een educatieve video leert je kijkers iets nieuws over een specifiek onderwerp of thema op een boeiende, visuele en toegankelijke manier. De inhoud hangt af van het doel van de video, maar je vindt het meestal terug in de vorm van uitleg en instructies, how-to's, stap-voor-stap voorbeelden, interviews met experten,...

Screenshot van een YouTube filmpje van Heemkunde Vlaanderen.

Deze video van Heemkunde Vlaanderen toont je hoe je eenvoudig een zuurvrije doos kan plooien.

Voorbeelden:

Dit filmpje van Heemkunde Vlaanderen leert je hoe je een zuurvrije doos plooit in 6 eenvoudige stappen.

Sara, YOUCA-stagiaire bij Werkplaats Immaterieel Erfgoed, ging in dit filmpje aan de slag met stop-motion en legt op een creatieve manier uit wat immaterieel erfgoed nu juist is.

  • Een documentaire: 

Met een documentaire belicht je een bepaald aspect van je erfgoed. Documentaires duren tussen de 5 à 90 minuten. Welk aspect je in beeld brengt, hangt af van wat je wil vertellen. Het kan gaan over het ontstaan van een traditie, bijzonder archiefmateriaal of persoonlijke verhalen. Je kan ook kiezen voor een minidocumentaire, deze duren meestal tussen de 4 à 8 minuten. Documentaires hebben als doel erfgoed te bewaren, te delen en over te brengen.

Voorbeelden:

Deze minidocumentaire van Erfgoed Denderland zet verschillende facetten van Aalst carnaval in de kijker door sfeerbeelden te voorzien van een woordje uitleg.

Stadsarchief Mechelen maakte een documentaire over hoe een charter wordt gemaakt. Let ook op de indeling in hoofdstukken, die zorgt voor een overzichtelijke structuur in de video.

 

WAAR MOET JE REKENING MEE HOUDEN?

Eens je een duidelijk doel voor ogen hebt, kan het brainstormen beginnen. Hier zijn enkele kapstokken die je kan gebruiken om na te denken over je videoproject:

  • Zoek voorbeelden en haal er inspiratie uit: wil je een terugblik maken? Kijk hoe andere erfgoedverenigingen hun activiteiten in beeld brachten.
  • Hou de 5 W’s in je achterhoofd: wie – wat – waar – waarom – wanneer. Wil je een activiteit promoten? Zorg dat je kijkers na je video op de hoogte zijn van de prijs, locatie,… 
  • Hou het kort en krachtig: hoe eenvoudiger, hoe duidelijker je boodschap. 
  • Denk op voorhand na over het platform: maak je een video voor Instagram? Dan focus je best op korte filmpjes van ongeveer 15-30 seconden en film je verticaal. Wil je je video op YouTube plaatsen? Dan kan je experimenteren met langere video’s en film je bij voorkeur horizontale beelden. 
  • Denk na over je doelgroep: Hou je doelgroep in het achterhoofd en denk goed na over wat wel of geen indruk zal achterlaten. 

Tip: zorg dat je met een reel zo snel mogelijk de aandacht van je kijkers vasthebt. Vertel in de eerste drie seconden van je video waarover het gaat.

 

2. GEWOON DOEN

Nu kan het echte werk beginnen! Het leuke aan video’s is dat er niet echt regels zijn. Je kan op verschillende manieren je videomateriaal verzamelen en met allerlei montageapplicaties experimenteren. 

Een man met grijs haar en een grijze trui neemt een foto op het Histories Festival

Gebruik sprekende beelden

Video’s voegen een belangrijk menselijk element toe. Ze tonen de gezichten achter je vereniging en creëren een persoonlijke band tussen jou en je kijkers. Daarom is het beter om zelf aan de slag te gaan met je smartphone of die oude camera op zolder af te stoffen, en authentieke en opvallende beelden te maken. Zo kan je je video makkelijk afstemmen op je doelgroep en je eigen wensen.

  • Maak beelden die blijven plakken. Film originele beelden waar mensen zich in herkennen. Kies beelden die je boodschap visueel ondersteunen en samenvallen met het doel van je video. 
  • Mensen kijken graag naar mensen. Breng zoveel mogelijk gezichten en mensen in beeld. Mensen die met hun rug naar je toe staan vermijd je best. Ook hier speelt herkenbaarheid een belangrijke rol. Je voelt je sneller aangesproken door beelden waarin je jezelf herkent of die vertrouwd voelen. 
  • Zorg voor voldoende variatie. Film je getuigenissen? Laat een gevarieerd publiek aan het woord. Maak je een terugblik van een tentoonstelling? Wissel spontane interacties van bezoekers af met sfeerbeelden van je tentoonstelling. Wil je pronken met je mooiste metaalvondsten? Combineer beelden van je vondsten met beelden van je zoekproces. 
  • Durf te spelen met je beelden. In het begin kan filmen eng zijn, zeker als er veel mensen aanwezig zijn. Maar wees niet bang om van alles uit te proberen!

Maak sprekende beelden in vijf eenvoudige stappen:

Nu je deze basis onder de knie hebt, je smartphone opgeladen is of je camera afgestoft, kan het filmen beginnen. Met deze 5 tips in je achterhoofd start je voorbereid aan je volgend videoproject.  

  1. Zorg voor stabiele beelden: gebruik een statief, zet je smartphone of camera op een stevig oppervlakte of leun tijdens het filmen tegen een muur om wazige en trillerige beelden te vermijden.
  2. Let op goede belichting: maak zoveel mogelijk gebruik van natuurlijke belichting en vermijd tegenlicht. Is het toch iets te donker? Kijk eens of je een lamp kan verplaatsen of leen iemand zijn smartphone om de zaklampfunctie aan te zetten.
  3. Gebruik een microfoon voor helder geluid: door een extern microfoontje te gebruiken verzeker je een goede geluidskwaliteit. Probeer ook je interviews op te nemen in een stille ruimte. Op bol.com vind je al voor minder dan 10 euro kleine microfoontjes die je kan aansluiten op je smartphone. De spreker kan het microfoontje vasthouden of aan zijn/haar kraag hangen.
  4. Film je beelden in het juiste formaat en denk aan de resolutie: horizontale beelden (16:9) voor YouTube en verticale beelden (9:16) voor reels. Kijk ook eens of je de resolutie van je camera kan bijsturen en film in de hoogste resolutie die je camera ondersteunt (4K of 1080P). Beide functies kan je aanpassen in de instellingen van je smartphone.
  5. Film volledige lichamen: zorg ervoor dat er geen handen, voeten of hoofden worden afgebroken in je beeld. Film een interview op ooghoogte voor een natuurlijk gevoel.

Tip: Let op! Komt er iemand duidelijk in beeld? Vraag dan zeker zijn of haar toestemming voor je deze beelden publiceert.  

Kan je zelf geen beelden maken? Gebruik dan rechtenvrij videomateriaal via Pexels, Unsplash of Pixabay. Wees wel voorzichtig als je hiervoor kiest. Zoek naar beeldmateriaal dat behoort tot het publieke domein. Dit artikel van VRT NWS illustreert alle regels rond auteursrechten. 

3. VAN LOSSE BEELDEN NAAR VIDEO: WELKE TOOLS KAN JE GEBRUIKEN?

Ben je tevreden met je videobeelden? Giet alles samen in een video via verschillende montagesoftware of -apps. Welk programma het best bij jou past, hangt af van de tijd die je hebt, je ervaring en je ambities. Hieronder vind je enkele toegankelijke tools en hoe je ze gebruikt.

HOE LAAD JE JE BEELDEN OP?

Geen idee hoe je beelden van je smartphone op je computer zet? Je kan met de lader van je smartphone de bestanden via de USB-uitgang van je laptop opladen. Geen lader in de buurt? Werk dan met WeTransfer of bekijk de mogelijkheden van Google Photos en Microsoft Onedrive. Heb je wat meer informatie nodig? Op de volgende websites vind je alles over het opladen van je bestanden in Microsoft, Google of Apple. 

 

Instagram

Instagram logo

√ Gratis

√ Geschikt voor beginners

√ Snel en eenvoudig

√ Verticale video's

 

 

Heeft jouw vereniging een Instagram account? Dan kan je via de app rechtstreeks je reel maken en bewerken.

  • Een nieuw project starten

Vanuit je startscherm kan je op twee verschillende manieren een reel maken:  

  1. Het plus icoontje in de onderbalk

Om een reel te maken vanuit dit icoontje, tik je op de “+” onderaan het scherm. In het menu zie je verschillende opties. Daaruit kies je dan “reel”:

Screenshot van Instagram dat toont hoe je een reel maakt vanuit de startpagina

2. Vanuit de verhaal optie

Om een reel te maken vanuit Instagram stories, veeg je van het startscherm naar rechts om toegang te krijgen tot de stories-camera. In het menu eronder kies je dan “reel”.

Screenshot van Instagram. Het toont hoe je een reel maakt vanuit de story optie.

Eens je in de reel-optie zit kan je hier rechtstreeks beelden filmen. Hiervoor hou je de witte cirkel in het midden vast. Wij raden aan om de beelden eerst met je smartphone op te nemen. Zo kan je veel verschillende beelden maken en experimenteren met licht, hoeken,… Nadat je een selectie hebt gemaakt kan je je opnames uit je fotogalerij opladen op Instagram. Hiervoor druk je op het vierkantje in de linkerbenedenhoek.

  • Je videoproject bewerken

Nadat je beelden opgenomen of opgeladen zijn, begint het bewerken. Je krijgt twee werkbalken te zien. De werkbalk op je beginscherm is een algemeen werkbalk en past je aanpassing toe op de volledige reel. Als je een specifiek beeld wil bewerken moet je deze eerst selecteren.

Je beginscherm ziet er zo uit. Scrol tussen de opties en kies wat je nodig hebt. Je vindt er filters, een voice-over functie, volume-opties,..

Screenshot van Instagram. Het toont hoe een gedetailleerd bewerkpaneel voor het maken van reels eruitziet.

Je krijgt dit bewerkpaneel te zien wanneer je een specifiek beeld selecteert.

  • Knippen: maak je beeld korter en verwijder overbodige stukjes door te slepen met de gele pijlen aan de rand van je fragmenten.
  • Snelheid aanpassen: versnel of vertraag je video met de snelheid.
  • Overgangen: verbind je beelden met overgangen door op de witruimte tussen de fragmenten te drukken.
  • Effecten: duik in de stickers en filters om een bepaalde sfeer op te roepen.
  • Muziek: onder je beelden krijg je de optie om audio toe te voegen uit de muziekbibliotheek van Instagram. Vergeet zeker niet het geluid van je originele video te dempen.
  • Tekst en ondertitels: voeg tekst toe voor extra context. Ben je een interview aan het herwerken of laat je veel mensen aan het woord? Dan is dit het moment om je video te voorzien van ondertitels. Zo is het voor iedereen toegankelijk.
  • Voice-over: wil je de beelden in je video aanvullen met spraak? Met de voice-over optie kan je iets inspreken om zo je video in te kleden met een voice-over.

Tip: heb je goede muziek gevonden, maar past het toch niet bij je huidige reel? Sla deze op in je account voor de volgende keer.

Heb je nood aan inspiratie? Neus dan even tussen de sjablonen gemaakt door andere Instagram gebruikers. Geen idee hoe je met een sjabloon aan de slag gaat? Het helpcentrum van Instagram vat het goed samen in deze handleiding.

Tip: even een pauze tijdens het bewerken van je video? Sla je video op als draft of concept zodat je er de volgende keer aan kan verder werken.

 

  • Je Instagram reel exporteren
Screenshot van Instagram dat toont hoe je je reel moet delen op je profiel.

Voor je je reel deelt, moet je eerst een prikkelende omslag en onderschrift toevoegen.

Ben je blij met je reel? Deel je video in 3 eenvoudige stappen:

  1. Kies een omslagfoto voor je video. Dit is het beeld dat je volgers zullen zien als ze door je Instagram-profiel scrollen. Dit doe je vanuit omslag bewerken. Je kan nu een foto kiezen uit je galerij. Je kan ook een afbeelding maken in Canva en deze op dezelfde manier opladen.
  2. Voeg een beschrijving of onderschrift toe aan je reel waar je kort toelicht waar je video over gaat, informatie meegeeft over een evenement,…
  3. Post je reel op je Instagram-profiel via delen onderaan je scherm.

Met een professioneel account kan je je reel inplannen voor een later tijdstip. Ga naar “meer opties” en kies voor “reel inplannen”. Als deze instellingen juist staan, wordt je reel automatisch gepost op de door jou gekozen dag en tijdstip. Als je video gepost is op je profiel, kan je het van hieruit delen op je andere sociale media kanalen, zoals Facebook.

Je kan de video ook downloaden. Dan wordt het opgeslagen in je fotogalerij. Je kan de reel dan opladen op je andere kanalen en eventueel voorzien van een nieuw bijschrift, verenigingen taggen die niet op Instagram zitten,... Zo bereik je, naast je Instagram volgers, ook nog andere kijkers.

Tip: deel je reel ook in je verhaal of story. Zo ben je zeker dat je zoveel mogelijk van je volgers hebt bereikt. Kies hiervoor ‘toevoegen aan je verhaal’.

Screenshot van Instagram dat toont hoe je je reel downloadt.

Canva

Canva logo

√ Gratis

√ Geschikt voor beginners

√ Snel en eenvoudig

√ Verticale en horizontale video's

√ Met één account werk je op verschillende toestellen

√ Applicatie en desktop

Als je Canva al gebruikt voor het bewerken van foto’s, dan zal deze videotool weinig geheimen hebben voor jou.

  • Je registreren bij Canva

Voor je met Canva aan de slag kan, moet je je eerst registreren. Registreren voor Canva doe je via Facebook of Google. Je ontdekt hier hoe je een account aanmaakt. Met een account kan je je op verschillende toestellen aanmelden en overal aan je video werken. Je kan Canva ook gebruiken als app. Onze handleiding is gemaakt voor gebruik op de computer.

  • Een nieuw project starten

Eens aangemeld kan je vanuit het startscherm op zoek naar het ontwerptype dat je nodig hebt. Je kan kiezen tussen video, Facebook-video, Instagram reel, videocollage, YouTube-video, Instagramverhalen,... Kies je voor deze optie? Dan begin je met een wit canvas. Maar je kan ook meteen kiezen voor een kant-en-klaar sjabloon, gemaakt door de ontwerpers van Canva.

De sjablonen staan door elkaar. Als je wil experimenteren met de sjablonen raden we je aan eerst het juiste formaat te kiezen. Je krijgt later specifieke sjablonen per videoformaat. Kies je dus voor een Instagram reel, dan krijg je enkel sjablonen voor dat formaat te zien.

Screenshot van het beginscherm van Canva.

Deze screenshot van Canva toont waar je de verschillende sjablonen kan terugvinden.

 

Nu je het type video gekozen hebt, heb je verschillende opties. Beiden vertrekken uit de linkerbalk:

  1. Je kan je eigen beelden Dit doe je via uploads.
  2. Je kan neuzen tussen de gratis rechtenvrije foto’s, video’s en geanimeerde Deze vind je bij elementen.

Werk je met een sjabloon? Dan laad je je eigen beelden of gekozen rechtenvrije materiaal op en vervang je deze met de sjabloonbeelden. Wil je meer weten over het bewerken van sjablonen? Neem een kijkje op de website van Canva.

 

  • Je videoproject bewerken

Selecteer de beelden, foto’s, graphics,... die je wil en positioneer ze op je canvas:

Een screenshot van het bewerkpaneel in Canva video

Klik op je gekozen beeld om deze bewerkopties te zien te krijgen.

  • Knippen: klik op je video en gebruik de schaar om je beeld in stukken te knippen.
  • Snelheid aanpassen: versnel of vertraag je video via de bewerken Je kan de duur van je hele video ook aanpassen in de balk onder je canvas.
  • Overgangen: voeg overgangen toe door op de transitie knop tussen de verschillende video-frames te klikken. Deze knop vind je in de balk onder je canvas. Hiervoor sleep je met de witte randen.
  • Effecten: kies animaties, grafische elementen, stickers of iconen als je iets extra aan je video wil toevoegen. Deze vind je in de linkerbalk onder elementen.
  • Muziek: ga naar audio om muziek toe te voegen uit de rechtenvrije bibliotheek. Je kan de lengte van de muziek aanpassen aan de duur van je video. Vergeet de originele audio van de video niet te dempen.
  • Tekst en ondertitels: Gebruik de text optie in de linkerbalk om tekst toe te voegen. Pas het lettertype, de grootte, en de kleur aan.
Gedetailleerde onderbalk in Canva video

In de onderbalk kan je overgangen toevoegen, de duur van je hele video aanpassen en beelden wisselen van plaats.

Tip: via de tool Magic Media kan je onder meer voice-overs en automatische ondertiteling toevoegen. Let wel op! Alles onder deze magic-tool is AI-gegenereerd. Ga hier dus bewust mee om.

  • Je video exporteren uit Canva

Een screenshot van Canva video die toont hoe je een video exporteert.

Zodra je tevreden bent met je video, kan je je eindresultaat controleren door op play te drukken. Zo krijg je een voorbeeld van je video te zien. Voldoet de video aan je verwachtingen? Dan kan je via delen je video downloaden.

Je video is nu opgeslagen op je toestel. Vind je het niet meteen terug? Controleer dan het mapje ‘downloads’ op je computer of smartphone. Je kan de video nu delen via het gewenste sociale media kanaal.

Tip: door mensen toegang te geven tot je project, kan je met meerdere mensen samenwerken aan je video.

 

Capcut

CapCut logo

√ Gratis

√ Geschikt voor beginners

√ Snel en eenvoudig

√ Verticale en horizontale video's

√ Met één account werk je op verschillende toestellen

CapCut werkt op dezelfde manier als Instagram, maar biedt net iets meer opties. Je vindt er meer overgangen, originelere lettertypes en nieuwere sjablonen.

  • De app of desktopversie downloaden

Voor je aan de slag kan met CapCut moet je de app of desktopversie downloaden. Dit kan je doen via de App Store of Google Play. Met de app kan je al eenvoudig pakkende video’s maken, daarom is onze handleiding geschreven voor de app. Wil je liever aan de slag op je computer? In dit filmpje leer je hoe je de tool gebruikt op je desktop.

  • Een nieuw project starten

Open de applicatie en klik op Nieuw project om te starten. Nu kan je de beelden die je wil gebruiken selecteren en opladen, rechtstreeks uit je fotogalerij.

Een screenshot van CapCut dat toont hoe je een nieuw project start.

Een screenshot van CapCut dat toont hoe je het watermerk kan verwijderen.

Als je je beelden oplaadt, krijg je een automatisch einde te zien. Dit is een watermerk van Capcut. Zie je dit liever niet in je video? Verwijder deze nu al uit de reeks, zo moet je er later niet meer aan denken. Dit doe je door einde aan te klikken en het via verwijderen rechtsonder te knippen. Je kan dit in totaal zes keer gratis verwijderen.

 

 

  • Je videoproject bewerken
Deze screenshot van CapCut toont het gedetailleerd bewerkpaneel.

Onder bewerken vind je nog meer opties zoals knippen, snelheid, splitsen,...

  • Knippen: verwijder overbodige stukjes of maak je beeld korter. Dit doe je door te slepen met de witte randen.
  • Snelheid aanpassen: versnel of vertraag fragmenten onder snelheid. Kies vervolgens voor normaal en versleep naar de gewenste snelheid.
  • Overgangen: kies subtiele overgangen tussen je beelden uit de Je krijgt meteen een kort voorbeeld van hoe het er zal uitzien. Let op: je kan pas een overgang kiezen als je meerdere beelden hebt opgeladen.
  • Effecten: mis je toch nog datiets extra? Kijk dan eens tussen de effecten, filters en
  • Muziek: snuister door de beschikbare muziek en kies een deuntje dat past. Je vindt de beschikbare muziek onder audio of audio toevoegen. Ook hier kan je muziek opslaan voor de volgende keer.
  • Tekst en ondertitels: voorzie je video van tekst en ondertitels.
  • Voice-over: met de record optie kan je je video aanvullen met een voice-over.

Tip: een creatief duwtje in de rug nodig? Neem eens een kijkje tussen de sjablonen. Je leest hier hoe je met de sjablonen in CapCut aan de slag gaat.

 

  • Je video exporteren uit CapCut
Screenshot van CapCut dat toont hoe je je video exporteert.

Kies hoe je je video wil exporteren.

Je video wordt op CapCut automatisch opgeslagen elke keer dat je de app sluit. Als je de app opnieuw opent, krijg je op het startscherm al je projecten te zien.

Je exporteert je video door in de rechterbovenhoek op exporteren te drukken. Je kan nog verder gaan door de resolutie aan te passen, maar 1080P  – waar CapCut automatisch op staat – is voldoende om een goede kwaliteit van je video te verzekeren.

CapCut toont je nu de verschillende manieren om je video te delen of op te slaan:

  • Je kan de video rechtstreeks opladen op Instagram en Facebook.
  • Via "andere" sla je de video meteen op in je fotogalerij. Je kan zo vanuit je fotogalerij de video opladen op je sociale media kanalen.

EEN LAATSTE CONTROLE

Overloop deze checklist voor je je montagetool afsluit:

  • Controleer je beelden: zijn je beelden relevant en herkenbaar? Wordt er niemand abrupt afgesneden? Is de belichting in orde?
  • Kijk naar het totaalplaatje: is mijn video niet te lang? (Een reel duurt best tussen de 15 tot 30 seconden).
  • Luister goed: past de muziek bij de sfeer van je video?
  • Let op de details: zijn de overgangen niet te chaotisch? Staat er een schrijffout in je video? Is je voice-over duidelijk?
  • Verplaats je in de kijker: stel jezelf de vraag: “Zou ik zelf blijven kijken naar deze video?”

Merk je hier en daar nog twijfel? Sla je video op, laat het eventjes rusten en kom er de volgende dag nog eens op terug. Of laat het aan iemand anders zien. Zo kan je met een frisse blik alles nog eens overlopen en aanpassen waar nodig.

 

4. DEEL JE ERFGOEDVIDEO MET DE WERELD

Is je video klaar? Laad je creatie op en deel het met je volgers. Zet de laatste puntjes op de i met onze handige checklists per kanaal.

Instagram

  • Zorg voor een originele, opvallende beschrijving. Hier kan je een extra woordje uitleg geven, bezoekers nog eens bedanken, informatie over je activiteit samenvatten,... Je kan ook een vraag toevoegen om interactie te stimuleren, bijvoorbeeld: “Wat is jou het meeste bijgebleven van onze tentoonstelling?”
  • Speel met verschillende (maar relevante) hashtags (#). Deze zijn een goede manier om gevonden te worden door mensen die je nog niet volgen. Toepasselijke hashtags zijn bijvoorbeeld #erfgoed #erfgoedvrijwilligers #erfgoedvereniging #genealogie #heemkundigekring #heemkunde #metaaldetectie #tentoonstelling #evenement #terugblik,…
  • Heb je samengewerkt met een andere vereniging? Vergeet ze zeker niet te taggen! Zo kunnen zij de reel zelf delen via hun verhaal.
  • Vergeet de omslagfoto van je reel niet aan te passen.
  • Deel je reel ook in je verhaal of story.
Drie voorbeelden van omslagfoto's voor nstagram reels.

Deze omslagfoto’s van Heemkundige kring De Brakken zijn goede voorbeelden die de interesse wekken. Probeer een beeld te zoeken die weergeeft waar je reel over gaat.

Een screenshot van Instagram. Het geeft een mooi voorbeeld van een goede beschrijving voor een Instagram reel. In dit geval gaat het over een beschrijving van het festival Ambacht in beeld.

Deze beschrijving van het Ambacht in Beeld Festival, blikt terug op de vorige editie en maakt de volgers meteen warm voor het volgend festival.

Facebook

  • Laad je video of reel rechtstreeks op in je Facebook-bericht. Zo zal je video meer mensen bereiken.
  • Voorzie je video of reel van een scherpe tekst. Hashtags zijn hier niet nodig.
  • Tag ook hier eventuele samenwerkingen.
  • Kijk of er relevante Facebook-groepen zijn waar je je video in kan delen.

In deze beschrijving van Balen Bevrijd vind je alles wat je moet weten, zoals een beschrijving van de activiteit, de locatie, de data en de openingsuren:

Screenshot van een Facebook beschrijving van Balen Bevrijd.
Screenshot van een Facebook beschrijving van Balen Bevrijd.

 

 

 

Youtube

  • Kies een heldere titel die opvalt.
  • Voeg een korte samenvatting toe in de beschrijving van je video. Sluit af met een originele vraag: “Wat vond jij het interessantste? Laat het ons hieronder weten.”
  • Zorg ervoor dat de kijkers zoveel mogelijk informatie over jouw vereniging kunnen terugvinden. Voeg linken naar je Instagram, Facebook, website,... toe in de beschrijving.
  • Maak een thumbnail of omslagfoto die de essentie van je video weergeeft. Dit kan een beeld uit je video zijn, een relevante foto uit je galerij of een creatie uit Canva.
Een screenshot van een YouTube video van Mortsel TV.

Deze video van Mortsel TV heeft een titel, omslagfoto en beschrijving die de aandacht trekt.

 

Zoek je nog andere manieren om je erfgoed(activiteiten) in de kijker te zetten? In deze praktijktip ontdek je hoe je door een slimme aanpak zelfs met beperkte middelen een groot publiek naar je activiteit trekt.

Erfgoededucatie voor jongeren? Een cursustraject voor erfgoedaanbieders

Erfgoededucatie voor jongeren? Een cursustraject voor erfgoedaanbieders.

Bladwijzer 17: wegwijs met Heemkunde Vlaanderen augustus 2016 • 17

Met deze cursus wilden we erfgoedorganisaties en erfgoedwerkers overtuigen dat een vruchtbare uitwisseling tussen de erfgoedsector en het secundair onderwijs zeker mogelijk is en niet ingewikkeld hoeft te zijn. Meer nog, de cursus wilde handvesten aanbieden om – met vaak kleine maar haalbare stappen – een werking te initiëren, te verfijnen of verder te ondersteunen. Als lerarenopleider, gidsen-opleider en zelfstandig consulent in de erfgoedsector was het een bijzonder aangename opdracht om dit inzicht te verschaffen. Dit gebeurde door met de organisaties boeiende gesprekken aan te knopen over het vormen van jongeren, door werkvormen uit te testen en door zelf aan de slag te gaan. Gaandeweg ontdekten de deelnemers dat werken met jongeren als doelgroep diepzinnig, betekenisvol en bijzonder leerrijk kan zijn.

Alhoewel dit artikel zeker geen transcriptie wil vormen van de gegeven cursus(momenten), geven we de lezer toch graag enkele ankerpunten mee, die ook in de cursus aan bod kwamen. Op die manier wordt het een neerslag van handvesten die ook aan de organisaties werden aangereikt om zelf aan de slag te gaan met erfgoededucatie voor jongeren.

copyright foto: Parcum

Filmpjes in de erfgoedpraktijk

Filmpjes in de erfgoedpraktijk

Bladwijzer 7: wegwijs met Heemkunde Vlaanderen april 2013 • 07

In een film kan een organisatie zich uitdrukken in beeld en klank en dat is een krachtige manier om het doelpubliek te bereiken. Er is helaas maar één manier om filmpjes te leren maken: het zelf doen! In de volgende bladzijden zijn een aantal tips te vinden die van pas kunnen komen als je zelf een productie wil opzetten.

Ga digitaal met je (erfgoed)verhaal!

Ga digitaal met je (erfgoed)verhaal! Van wetenschappelijke tekst tot interactieve applicatie

Bladwijzer 14: wegwijs met Heemkunde Vlaanderen augustus 2015 14

We kunnen er onmogelijk aan ontsnappen dat onze maatschappij aan een snel tempo digitaliseert. Reeds meer dan de helft van de Vlamingen heeft een smartphone of een tablet. Hiermee liggen we nog ver onder het Europese gemiddelde (ongeveer 70 procent) maar het geeft toch aan dat de digitale informatiedragers steeds meer deel van ons dagelijks leven beginnen uitmaken. Stellen dat ook de erfgoedsector hieraan onderhevig is, is een open deur intrappen. De nieuwe technologieën en hun toepassingen worden dan wel vooral ingezet in de profit marketing, toch is het vooral de erfgoed- en toerismesector die het meeste gediend is met deze nieuwe technologieën. Ze zijn er bijna voor gemaakt. En dat is ook het geval voor wat betreft digital storytelling, of in andere woorden: het vertellen van verhalen aan de hand van de hedendaagse multimediale technieken en digitale kanalen.

Marketeers bijten soms de tanden stuk op het verzinnen en ensceneren van goede verhalen om hun producten op authentieke wijze te promoten. Erfgoed heeft dat probleem gelukkig niet. Ons erfgoed staat bol van grote en kleine verhalen. Dankzij digital storytelling kunnen we bezoekers de verhalen echt laten beleven in en rond onze musea, archiefinstellingen, monumenten, steden of regio’s. De stap naar digital storytelling is echter lang niet voor iedere erfgoedorganisatie evident. Erfgoedbeheerders zien dikwijls de enorme mogelijkheden en voordelen van digital storytelling, maar blijven toch vaak zitten met de vraag hoe ze eraan kunnen beginnen.

Met dit artikel willen we graag een eerste aanzet geven om te starten met digital storytelling. Het is de neerslag van de sessies ‘Ga digitaal met je erfgoedverhaal’ die dit voorjaar in alle Vlaamse provincies werden georganiseerd in het kader van de ‘Erfgoed in de Praktijk’, een laagdrempelige vormingsreeks die de deelnemers helpt bij de organisatie van hun activiteiten tijdens erfgoedevenementen als Erfgoeddag, Open Monumentendag en Open Kerken Weekend. De partners van ‘Erfgoed in de Praktijk’ zijn Familiekunde Vlaanderen, FARO, Heemkunde Vlaanderen, Herita en Stichting Open Kerken.

Goed schrijven gebeurt niet zomaar

Goed schrijven gebeurt niet zomaar. Tips om teksten te schrijven voor het internet

Bladwijzer 20: wegwijs met Heemkunde Vlaanderen september 2017 • 20

Tegenwoordig heeft bijna elke lokaal erfgoedorganisatie wel een kanaal waarmee het online communiceert naar haar publiek. Blogplatformen en sociale media zorgden ervoor dat het internet toegankelijker werd en dat vele technische drempels wegvielen. Hierdoor kon de aandacht meer gaan liggen op de inhoud die erop gepubliceerd wordt.

Maar wat bedoelen we precies wanneer we spreken over schrijven voor het web? Onlinetoepassingen, van een eigen website tot Wikipedia of sociale media, bestaan in allerlei soorten en maten en elk van hen vereist andere technieken om een tekst te schrijven. Logisch toch?

Er zijn verschillende factoren waarmee je rekening moet houden: hoe geef je een goede structuur aan je tekst? Wat is je doel? Wat zijn de redactionele richtlijnen van het medium waarvoor je schrijft? Wie zijn de lezers en hoeveel tijd hebben ze? Met welke technische elementen moet je rekening houden? Deze en andere vragen werpen telkens een nieuw licht op het vormgeven van je uiteindelijke tekst.

Amuseevous, Museumnacht 2023

Hoe betrek je jongeren bij je erfgoedactiviteit voor jongeren?

Hoe betrek je jongeren bij je erfgoedactiviteit voor jongeren?

Amuseevous, Museumnacht 2023

(c) Glenn Verberck

Jongeren zijn de bezoekers van morgen, de vrijwilligers van morgen of misschien de toekomstige medewerkers van jouw erfgoedorganisatie. ‘Hoe jongeren bereiken?’, het is en blijft een actuele vraag die bij veel – grote én kleine – organisaties leeft. In deze praktijktip geven auteurs van Bamm! concrete tips over hoe je jongeren kan betrekken bij het organiseren van je erfgoedactiviteit.

Waarom zou een erfgoedorganisatie samenwerken met jongeren?

Als organisatie kan je investeren in jong talent. Dat jong talent brengt nieuwe inzichten met zich mee. Jongeren kijken op een andere manier naar kunst en erfgoed. Deze meerstemmigheid is een meerwaarde, zeker in de huidige maatschappij. Hoe meer verschillende mensen je kan bereiken, hoe beter. Je ontdekt nieuwe hoeken van je bestaande erfgoed.

Je kan niet inspelen op een doelgroep of deze aantrekken zonder te luisteren naar hen. Leer hen iets bij, maar laat hen jou ook iets bijleren. Door samen te werken met jongeren is het gemakkelijker om andere jongeren aan te spreken. Je krijgt een groter bereik en zij vergroten jouw naamsbekendheid.

Het is belangrijk om bewust te zijn van jouw beweegreden en deze ook scherp te stellen. Jongeren zijn meer dan een promotool of doelgroep in je beleidsplan. Er is een onderscheid tussen het duurzaam willen betrekken van jongeren in een organisatie en een quota afvinken. Bij het samenwerken met jongeren is het essentieel om diepgang te creëren met interactie en meerwaarde voor beide kanten.

Bouwstenen voor een erfgoedactiviteit met jongeren

Een kant en klaar bouwpakket voor jongerenparticipatie bestaat niet. Wat we wel kunnen geven zijn 6 bouwstenen die een sterke fundering maken voor het betrekken en bereiken van jongeren. Niet elke activiteit kan voldoen aan alle 6 bouwstenen. Dat is ook geen vereiste. Zolang je als erfgoedliefhebber deze bouwstenen in je achterhoofd houdt zal je betere slaagkansen hebben in het bereiken van jongeren.

BOUWSTEEN 1: VERHALEN 

Erfgoed en heemkunde bestaan uit verhalen. Ze zijn meer dan stoffige voorwerpen of oude gebouwen. Deze verhalen zijn de sterkte van jouw werking. Ga (samen) op zoek naar verhalen die jongeren prikkelen.

Waar we bij kinderen (tot 12 jaar) vaak in een schoolse verhalende context zitten, dagen we je uit om bij jongeren niet weg te kijken van de spannende verhalen. Hun leefomgeving bestaat uit streamingdiensten, films en boeken met verhalen die niet schuw zijn van drama, controverse of gruwelijke thema’s.

Verhalen over kasteelheren die vreemdgaan met kamermeisjes, heksenvervolging en verzet tijdens de oorlog zijn verhalen die jongeren prikkelen. Deze thema’s zijn ook door te trekken naar hun eigen leefwereld.

BOUWSTEEN 2: VERBORGEN PARELS

Een verborgen parel (in het Engels = hidden gem) is een trend onder jongeren op de social media platforms TikTok en Instagram. Een hidden gem is een “verborgen” plaats die mooi of verbazingwekkend  is.  

Jongeren zijn vanaf hun puberteit veel bezig zijn met wat anderen van hen vinden. Als jongere willen ze zich als individu loskoppelen van de massa.  Ook in het zoeken naar belevingen zijn ze op zoek naar iets uniek. Als je naar Parijs gaat weet iedereen dat de Eiffeltoren te bezoeken is, maar een pittoresk steegje of mooi stadstuintje zal hen die unieke ervaring geven.  

Hoe kan jij als erfgoedliefhebber jongeren deze ervaring geven? Kijk eerst eens in het lokale erfgoed welke mooie parels jij hebt van gebouwen, natuurdomeinen of kleine unieke ervaringen. De voorbeelden die jongeren geven zijn bijvoorbeeld De Vlaeykensgang in Antwerpen of de Kruidtuin in Leuven. Dit zijn locaties die jongeren toevallig ontdekken en als uniek ervaren. 

Stel dat je geen locatie vindt, kan je er ook zelf een creëren. Boeken lezen is weer hip bij een groot deel van de jeugd. Leg wat zitzakken en boeken op een rustige plek en creëer zo een hidden gem. Locaties die anders niet toegankelijk zijn en eenmalig wel, hebben ook een grote aantrekkingskracht, zoals de Conscience bibliotheek in Antwerpen.  

BOUWSTEEN 3: SPELFACTOR

Als je de verhalen en unieke ervaring kan koppelen aan een spelfactor ben je bezig met het bouwen van een totaalbeleving. Deze spelfactor is een manier om het stoffige karakter van erfgoed weg te blazen. Je kan hierbij op twee manieren aan de slag gaan.  

  • Je kan spelfactor toevoegen die uit de leefwereld van jongeren komt. Bijvoorbeeld een silent disco (een fuif met koptelefoons) in een erfgoedlocatie. Zo breng je hun leefwereld in contact met de jouwe.  
  • Je kan de verhalen van je erfgoed omzetten naar een spelfactor. Nodig een jeugdbeweging uit om een gigantisch moordspel of stratego te spelen op jouw locatie met personages uit de lokale geschiedenis. Organiseer een workshop waarin je lokale ambachten op maat presenteert. Bijvoorbeeld pizza’s bakken met zelfgemalen meel uit de molen.  

BOUWSTEEN 4: DEELBAARHEID

Een ervaring moet op twee manieren deelbaar zijn.  

  • De eerste manier om een ervaring deelbaar te maken is door samen te gaan. Jongeren komen zelden alleen. Ze zullen in groepjes komen. Dit heeft op lange termijn een sneeuwbaleffect. Laat jongeren hun vrienden meenemen. Dan zal de groep groeien.  
  • De andere manier om een ervaring deelbaar te maken is via sociale media en foto’s. Beide zijn een groot onderdeel van de leefwereld van jongeren. Geef jongeren de kans om leuke en mooie foto’s te maken. Ook dit kan je als organisator in de hand werken. Door het plaatsen van spiegels of een fotobooth zet je jongeren subtiel aan tot het maken van een foto.  Daarnaast kan je door lampenslingers als decoratie of symmetrie in architectuur ook mooie hotspots maken voor een foto.
Fotobooth Rubenshuis

(c) Timo Vergauwen

Een belangrijke kanttekening: ga in gesprek met jongeren. Wat voor jou een heel leuke fotobooth is kan voor jongeren al snel als kinderachtig ervaren worden. Als jongeren te hard het gevoel krijgen dat je ze pusht zal het eerder averechts werken. Daarom is dialoog met hen zeer belangrijk.  

BOUWSTEEN 5: AUTHENTICITEIT

“Jow jow jow, kom ff chillen op onze lit tentoonstelling.”  

 Deze quote is het voorbeeld van hoe het niet moet. Als lezer voel je zelf ook aan dat dit niet natuurlijk aanvoelt. Voor jongeren is dit ook zo. Een eerste deel van authentiek zijn is je communicatie. Gebruik geen jongerentaal naar hen toe. Jongeren doorprikken snel je bubbel. Maak je taal laagdrempelig en helder, maar blijf jezelf.  

Omarm ook (kleine) veranderingen. De waarden van erfgoed en jongeren komen vaak overeen. Kijk naar de waarden  “ambachtelijk, duurzaamheid en lokaal”. Jongeren zijn hier ook mee bezig.  Deze waarden bouwen bruggen tussen erfgoed en jongeren. Naast de waarden die je deelt met jongeren brengen zij ook nieuwe interessante invalshoeken mee. Sommige van deze invalshoeken vragen veranderingen in je organisatie, sta hiervoor open en durf het gesprek aan te gaan.  

BOUWSTEEN 6: PARTICIPATIE

De belangrijkste bouwsteen van de fundering is de laatste: participatie. Maak niets voor jongeren, zonder hen te betrekken. Zonder jongeren te betrekken, zal je hen niet bereiken. Hieronder staan de verschillende soorten participatie uitgelegd. Ga samen op zoek naar welke vorm het beste bij jou en je organisatie past.  

Wat is participatie?

Participatie en jongeren

De grootste veranderingen om jouw doelgroep te bereiken zullen ontstaan als je hen echt de touwtjes in handen geeft en een kader biedt waar ze in alle veiligheid hun stempel kunnen achterlaten. Niemand weet beter wat de doelgroep aantrekt dan de doelgroep zelf. Hoe meer je hen actief kan betrekken in alle stappen van het proces, hoe meer inzichten ze hebben in je project. Zij weten wat er speelt in hun leefwereld en hoe hierop in te spelen.

Participatie is meer dan interactie. Het doel is een zinvolle interactie waar relevante informatie uit voortvloeit en nadien iets mee gedaan wordt. Het gaat om het actief betrekken van een doelgroep bij jouw werking en project. Het beste motto dat we kunnen meegeven is: VOOR en DOOR jongeren. 

PARTICIPATIETRAP

Om verschillende vormen van het betrekken van jongeren te duiden maken we gebruik van de participatietrap van Pimento. In dit overzicht van Pimento brengen ze gradaties in beeld met op de ene as de invloed van je organisatie op het eindproduct en aan de andere as de invloed die jongeren hebben op jullie eindproduct. De ene soort participatie is niet beter dan de andere. Het is voornamelijk een zoektocht voor jou als organisatie om te kijken welke soort participatie het beste bij jou past.

Participatietrap

(c) Pimento

Je kan voorbereidend aan de slag met jongeren door hen te betrekken als informant, dan vraag je vrijblijvend hun mening en verwerken jullie deze als organisatie. Dit is een heel laagdrempelige vorm van participatie.

Voorbeeld: Bij de Vlaamse Jeugdraad doet men bevragingen bij jongeren op straat om informatie in te winnen over onderwerpen die spelen bij de jeugd. Ze gaan een kwartiertje tot een halfuurtje op straat staan en spreken passanten aan. Dit is een korte interactie.

Als adviseur zullen jongeren input en ideeën genereren voorafgaand, tijdens en na het product. Hun rol is dus minder vrijblijvend, ze doorlopen het hele proces als adviseur op de aangewezen topics. Jij bevraagt jongeren en neemt hun advies ter harte.

Voorbeeld: Hidrodoe, belevingscentrum over kraantjeswater in Herentals, ging samen met enkele lokale scholen in zee. Ze gingen hun waterspeelplaats hertekenen en vroegen aan kinderen hoe zij deze speeltuin zouden zien. Dit is een langdurig traject.

Als co-producent werken jongeren ook actief mee aan het proces van het product. Jongeren leggen dan mee de krijtlijnen. Je geeft hen de eindbeslissing over een deel van het eindproduct.

Voorbeeld: Voor Erfgoeddag bundelden verschillende erfgoedcellen uit de Kempen (Noorderkempen, Voorkempen en Stuifzand) hun krachten. Ze ontwikkelden het boekje Beestig, over Beestige verhalen uit de Kempen. Voor de illustraties klopten zij aan bij een secundaire school in Turnhout bij de opleiding Illustratie. De leerlingen kregen als coproducent carte blanche over de vormgeving en illustraties bij de erfgoedverhalen.

De mogelijkheid waarbij je de jongeren de meeste zelfstandigheid geeft is de rol als medebeslissers of beslisser. Op deze manier is het traject voor en door jongeren ontwikkeld. Je coacht jongeren, maar zij maken de beslissingen. Als medebeslisser of beslisser nemen zij zelf contact op met leveranciers en beslissen ze zelf hoe het traject zal lopen.

Voorbeelden:

  • Erfgoed Viersprong, een lokale erfgoedorganisatie in regio Melle, contacteerde samen met Histories enkele scholen uit hun regio. Hieruit kwam een groepje geëngageerde jongeren die samen met de erfgoedorganisatie activiteiten uitwerkten rond de Eerste Wereldoorlog. De jongeren kwamen met het idee om grond uit Passendale over te brengen naar hun lokaal kerkhof als symbolisch teken. Dit was het startschot van verschillende activiteiten.
  • Het Yper Museum liet een groepje 17-jarigen los op hun collectie. Het eindresultaat? De tentoonstelling Louise Edith. Deze tentoonstelling is volledig gemaakt door jongeren. De inhoud, scenografie, collectie en volledige tentoonstelling is gekozen en gemaakt door de jongeren.

Goed om te weten:

  • Participatie is als een trap, de ene trede is niet beter dan de andere, het doel hangt af van hoe je jongeren betrekt. 

  • Stel verwachtingen juist in het begin: beloof niet de rol van beslisser om dan uiteindelijk niets te doen met hun input. Dit zorgt voor frustraties.  

  •  De rollen kunnen verschuiven doorheen het project: soms hebben jongeren nood aan meer begeleiding, bespreek dit en pas dit met wederzijds akkoord aan. 

  • Open communicatie is heel belangrijk. 

 STAPPENPLAN VOOR PARTICIPATIE

  • STAP 1

Stel doelen op 

Wat wil jij bereiken met het participatieproject? Hou hier ook rekening met het groeiproces van de jongeren, focus niet enkel op het eigen belang van de organisatie. Idealiter worden de jongeren ook al mee betrokken in dit proces zodat de beweegredenen van het begin goed afgestemd zijn.  

Zorg voor een draagvlak in de organisatie 

Wanneer je aan de slag gaat met een jongerenwerking is het belangrijk dat er binnen de organisatie een draagvlak is om dit te ondersteunen. Is iedereen bereid om hier actief mee aan de slag te gaan, wie is het aanspreekpunt, de begeleider, is er een budget voor het project?  Zorg dat de verwachtingen bij iedereen binnen je erfgoedorganisatie hetzelfde zijn.  

Denk op de lange termijn 

Vermijd vluchtige samenwerkingen of eenmalige schoolbezoeken om jongeren duurzaam te betrekken. Wat kan er op lange termijn structureel in de werking geïmplementeerd worden om de toetreding van jongeren te vergemakkelijken? Jongeren hebben tijd nodig, je zal bij je eerste activiteit slechts een klein groepje bereiken. 

  • STAP 2

Zoek jongeren

Jongeren bereiken

(c) Bamm!

Gebruik hiervoor de kanalen waar jongeren te vinden zijn en kanalen die bij jou als organisatie passen.  Communiceer helder. Hou het licht, zorg voor een gezonde portie humor (maar zonder het gevoel te geven dat je hun niet serieus neemt). Indien je hier zelf niet de kennis van hebt kan je ook hier al jongeren betrekken om de kanalen te beheren en de wervingstekst uit te schrijven. Spreek gerust familieleden of kinderen van collega’s aan om de tekst na te lezen. Jongeren weten als de beste wat wel en niet werkt.  

Selecteer jongeren 

Je hoeft je vrijwilligers niet enkel te gaan halen in de vijver van geschiedenisstudenten en kunsthistorici. Elke jongere met een interesse voor jouw onderwerp en erfgoed is een jongere die jij nodig hebt. Kijk ook naar wat zij kunnen en hoe hun vaardigheden jou kunnen ondersteunen. Niet elke vrijwilliger toont hetzelfde engagement. Sommigen starten hun engagement heel klein en dat is oké.   

Krijgen ze een vergoeding? 

Denk goed na over hoeveel tijd je van de jongeren vraagt. Op welke manier kan je hen vergoeden? Dit kan financieel, maar dat is zeker geen must. Er zijn verschillende andere manieren om jongeren te waarderen in dat wat zij doen. Bijvoorbeeld een uitstapje, iets om te eten tijdens de vergaderingen, een aanbeveling op hun cv als ze net afstuderen, terugbetaling van hun trein- of busticket…  Laat de jongeren het belang van hun aanwezigheid voelen, zodat zij betrokken en gemotiveerd blijven.

Afspraken maken 

Afspraken maken is de kern van samenwerkingen. Maak alles helder en duidelijk zodat iedereen vooraf goed weet hoe de vork in de steel zit. Dit is belangrijk om frustraties in de toekomst te vermijden.  

  • STAP 3

Als je aan de slag gaat met jongeren, gooi je ze best niet in het diepe. Geef hen een kader waarbinnen ze kunnen werken. 

Begeleid en coach de jongeren en vrijwilligers hier in. Zorg voor een taakverdeling, wie volgt de jongeren op en wat zijn de concrete taken van de jongeren?

Tot slot is het heel handig om een einddoel aan je project te knopen. Een feest of expo is leuk om naar te werken.  

  • STAP 4

 Hoe trek ik nu jongeren naar mijn activiteit? Dit begint bij je communicatie. Durf het aan om jongeren de touwtjes in handen te geven. Zij dragen hun boodschap uit naar andere jongeren. Jongeren en erfgoed zijn aantrekkelijk voor de pers, maak hier ook gebruik van.  

  • STAP 5

Na het project evalueer je alles. Wat ging er goed? Wat kan beter?  Zijn de doelen bereikt? Moeten er nieuwe doelen vastgelegd worden? De evaluatie gaat in twee richtingen. Evalueer de jongeren, maar laat ze jou ook evalueren. Ga in gesprek.  

Tips en tricks om af te sluiten

LAAT JONGEREN ZICH WELKOM VOELEN

Zorg voor een goede eerste indruk. Wat ook werkt zijn volle buikjes: biedt eten en drinken aan. Eten is iets dat mensen verbindt met elkaar. Werk aan een groepsgevoel, maak ruimte om vriendschappen te laten vormen. Neem kwalitatieve pauzes en informele momenten zoals een teambuilding of een drankje achteraf. Zorg dat er geen te groot wij-zij gevoel is met de personen die het traject begeleiden.Voorzie als het kan een eigen plek, dit kan een tafel zijn of een lokaal. Maar geef ze het gevoel dat ze welkom zijn.  

WERK DREMPELS WEG

Er zijn verschillende drempels die jongeren en toekomstige vrijwilligers tegenhouden om naar jou te komen. Wees hiervan bewust en ga er  mee aan de slag.  

  • Gekendheid: Zorg dat de jongeren kunnen inschatten wat te verwachten van het project, de samenkomst, de organisatie… Hoe meer info, hoe beter. Wil je jongeren in deze tijd bereiken, spreek ze persoonlijk aan.  
  • Bereikbaarheid: Zorg dat je samenkomt op een makkelijk bereikbare locatie. 
  • Zichtbaarheid: Maak je organisatie zichtbaar, zorg bij voorkeur dat er een onthaal of eerste aanspreekpunt is. Maar met een pijl kom je al ver. 
  • Financiën: Zorg dat jongeren geen eigen fondsen moeten uitgeven om deel te nemen aan het project. Gemaakte onkosten betaal je best terug. Je kan ook een vrijwilligersvergoeding voorzien die deze kosten dekt. 
  • Timing: Als je met jongeren werkt, zorg je dat je samenkomt op momenten dat zij beschikbaar zijn. Hou er rekening mee dat dit vaak na de werkuren en in weekends is. Vergeet hun examenroosters niet. Jouw agenda en die van een jongere komen vaak niet overeen.  
  • Stel deadlines maar wees niet te streng, naast het vrijwilligerswerk hebben zij nog heel wat prioriteiten.  

Je kan deze praktijktip ook in PDF-vorm bekijken: Hoe betrek je jongeren bij je erfgoedactiviteit voor jongeren?

OVER DE AUTEURS

Auteurs: Sofie Bonné, Paulien Herck en Anton Van Dijck van Bamm!

Bamm! is een kunst- en erfgoededucatieve organisatie die ijvert voor het recht van kinderen en jongeren op cultuurparticipatie. Met hun deelmerken zorgen ze dat kinderen en jongeren van verschillende leeftijden op verschillende plekken cultuurinjecties krijgen:  

  • Amuseevous eist samen met kinderen en jongeren (16-30 jaar) ruimte op binnen de culturele sector.  
  • Door het ontwikkelen en begeleiden van workshops,  rondleidingen en educatieve pakketten vormt Mastiek het bindmiddel tussen museum- en erfgoedverhalen en kinderen en jongeren.  

ERFGOED IN DE PRAKTIJK

Deze praktijktip kwam naar aanleiding van de vormingsreeks ‘Erfgoed in de Praktijk’. ‘Erfgoed in de praktijk’ is het gezamenlijk vormingsaanbod van Histories, FARO, Stichting Open Kerken en Davidsfonds. In het kader van een aantal evenementen (Erfgoeddag, Nacht van de Geschiedenis en Open Kerkenweekend) organiseren deze partners laagdrempelige workshops die de deelnemers helpen bij de organisatie van hun activiteiten naar aanleiding van die erfgoedevenementen. Zo waren er al cursusavonden rond tentoonstellingen voor beginners, het promoten van activiteiten, ideeën genereren om een erfgoedverhaal te presenteren en interactief rondleiden.

Hoe maak je een digitaal (erfgoed)filmpje?

En actie! Hoe maak je een digitaal (erfgoed)filmpje?

Bladwijzer 23: wegwijs met Heemkunde Vlaanderen september 2018 • 23

Met een filmpje promotie maken voor een activiteit, een erfgoedobject in de kijker zetten of een oud filmfragment in een nieuw digitaal jasje gieten: klinkt leuk. Maar... hoe begin je eraan? In dit artikel overlopen we  hoe je eenvoudig een verhaal kan ontwikkelen, welke materialen en welke toepassingen je kan gebruiken om te filmen en hoe je filmpjes kan publiceren op het internet.

Platformen zoals YouTube zijn razend populair bij jongeren tussen 18 en 34 jaar en genereren elke dag miljarden uren aan weergaven. Filmpjes over erfgoed zijn er echter nog zeldzaam. Nochtans is filmpjes maken niet zo moeilijk meer. Want zeg nu zelf, als die snotneuzen dat kunnen...

In het voorjaar van 2018 organiseerden de partners van Erfgoed in de Praktijk een starterscursus waarin de deelnemers leerden welke mogelijkheden er zijn om zelf de eerste stappen te zetten om een filmpje te maken. Dit artikel is een neerslag van de inhoud van deze cursus die ook werd aangevuld met de vele tips en adviezen die we meekregen van de deelnemers.

Hoe organiseer ik sociale en toegankelijke erfgoedactiviteiten?

Hoe organiseer ik sociale en toegankelijke erfgoedactiviteiten? Cultuur voor en door mensen in armoede

Bladwijzer 20: wegwijs met Heemkunde Vlaanderen september 2017 • 20

Bovenstaande titel was de titel van een vorming binnen de reeks 'Erfgoed in de praktijk' tijdens het najaar van 2016. Maar over wie gaat het als we denken aan 'sociaal' en 'toegankelijk'? Hoe maken we een erfgoedverhaal voor iedereen? Mensen in kwetsbare situaties blijken weinig tot niet aan erfgoed te participeren. Voor welke kwetsbare mensen willen en kunnen we werken? Deze groepen zijn erg verscheiden, daarom werd in de vorming de focus gelegd op mensen in armoede. Hoe sluiten we hen in, in plaats van uit? Hoe ontginnen we dit potentieel? En wat kunnen erfgoedorganisaties voor hen betekenen?

Hoe organiseer je een gezinsvriendelijke erfgoedactiviteit?

Kinderen toegelaten: hoe organiseer je een gezinsvriendelijke erfgoedactiviteit?

Verschillende studies toonden reeds aan dat de kans op cultuurparticipatie bij volwassenen veel groter is wanneer zij al op jonge leeftijd deelnemen aan culturele activiteiten. Uit de analyse van de cijfers van de participatiesurvey 20141 blijkt bovendien dat cultuuractieve ouders hun kinderen (vooral kinderen uit de leeftijdsgroep 6 -12 jaar) ook frequent meenemen naar culturele activiteiten. 2 Steeds meer culturele instellingen zetten dan ook in op activiteiten voor gezinnen met kinderen: spelkoffers, gezinsparcours en speurtochten in musea, gezinsvoorstellingen op zondagnamiddag in cultuurcentra, theaterstukken met een dubbele bodem en verhaallijn voor zowel ouders als kroost.

Om lokale erfgoedorganisaties en deelnemers aan erfgoedevenementen als Erfgoeddag, Open Monumentendag en Open Kerkendagen te helpen bij de organisatie van hun eigen gezinsvriendelijke activiteit werd in het najaar van 2015 in alle Vlaamse provincies de vormingsavond ‘Kinderen Toegelaten’ ingericht. Die vormingen, begeleid door Chris Ferket van Mooss vzw, werden georganiseerd in het kader van ‘Erfgoed in de Praktijk’, een laagdrempelig vormingsinitiatief van Familiekunde Vlaanderen, FARO, Heemkunde Vlaanderen, Herita en Stichting Open Kerken. Tijdens de sessies stonden de deelnemers onder andere stil bij volgende vragen: hoe ziet een gezin anno 2016 eruit? Wat zijn hun noden en wensen? Hoe kan je jouw erfgoed aantrekkelijk voorstellen aan families? Hoe verzin je een origineel intergenerationeel aanbod? Hoe begeleid je dit? Hoe promoot je jouw gezinsactiviteit? Dit artikel is een neerslag van die vorming en bevat een heleboel concrete ideeën en tips om zelf aan de slag te gaan.

Eerder verschenen in "Bladwijzer 16: wegwijs met Heemkunde Vlaanderen april 2016"

 

Groep mensen die door een hal lopen en gezellig met elkaar aan het babbelen zijn

Hoe promoot je jouw erfgoedactiviteit met een klein budget?

Hoe promoot je jouw erfgoedactiviteit met een klein budget?

Het promoten van je erfgoedactiviteit hoeft helemaal niet duur te zijn. Met een slimme aanpak kan je zelfs met beperkte middelen een groot publiek bereiken. Hieronder vind je praktische tips die je direct kunt toepassen om jouw erfgoedactiviteit in de kijker te zetten.

ZET JE DOELGROEP CENTRAAL

Groep mensen die door een hal lopen en gezellig met elkaar aan het babbelen zijn

Het succes van je communicatie begint bij een duidelijke doelgroep. Denk goed na over wie je wilt aanspreken en pas je boodschap daarop aan.

Wil je gezinnen, studenten of kwetsbare groepen aantrekken? Zorg ervoor dat je communicatie aansluit bij hun behoeften en laat zien waarom jouw activiteit speciaal voor hen interessant is.

Speel in op mogelijke drempels. Vermeld bijvoorbeeld dat de locatie rolstoeltoegankelijk is of dat je tentoonstelling op maat gemaakt is van (kleine) kinderen.

 

DE KLANTREIS: VAN BEWUSTWORDING TOT TROUWE BEZOEKERS

Elke bezoeker doorloopt verschillende fases, van bewustwording tot loyaliteit. Stem je communicatie af op deze zogenaamde ‘klantreis’ en maak handig gebruik van alle contactmomenten die daarbij horen.

  • Bewustwording: maak je activiteit zichtbaar via sociale media of posters die je ophangt op
    Moeder die kind knuffelt tijdens het Histories Festival
    relevante plekken.
  • Overweging: benoem voordelen zoals gratis toegang, kindvriendelijkheid of unieke ervaringen.
  • Besluitvorming: zorg voor heldere informatie over tickets, tijden en locatie.
  • Bezoek: vraag aan je bezoekers om hun ervaringen te delen op sociale media of stel hen voor om zich in te schrijven voor jouw maandelijkse e-nieuwsbrief.
  • Loyaliteit: zijn jouw bezoekers tevreden over jouw activiteit? Dan is het waarschijnlijker dat ze jouw activiteit zélf gaan promoten bij hun vrienden of familie. Of misschien abonneren ze zich op jouw krantje of e-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van jouw volgende activiteiten.

ZET IN OP SLIMME KANALEN 

Je hoeft niet overal tegelijk te zijn, maar kies zorgvuldig de kanalen die passen bij je doelgroep. Sommige mensen kan je bijna alleen bereiken via online kanalen, met andere mensen communiceer je dan best weer via offline kanalen.

Online

  • Kondig je activiteit aan op je website, in je e-nieuwsbrief en via je sociale media.
  • Plaats je activiteit in de UITdatabank.
  • Vraag aan je stad of gemeente of je activiteit ook via hun digitale kanalen verspreid kan worden.

Offline

  • Verspreid flyers of posters in de buurt.
  • Neem contact op met je lokale radiostation en maak daar promo voor je activiteit.
  • Vermeld je activiteit in je krantje of publicatie.
  • Stuur (persoonlijke) uitnodigingen naar je achterban.

Rood-gele flyers van Reuzen in Mechelen

Werk je samen met andere verenigingen voor de activiteit? Bundel dan je krachten op vlak van communicatie.

Tip: Herhaling werkt! Zorg dat je boodschap meerdere keren en via verschillende kanalen gezien wordt.

ZO MAAK JE JE BOODSCHAP HELDER EN AANTREKKELIJK 

Sterke teksten en beelden zijn essentieel om mensen te overtuigen. Maar hoe zorg je daarvoor?

Teksten

  • Prikkel je publiek met wervende, concrete teksten.
  • Kies voor actieve en positieve zinnen.
  • Vermijd vakjargon en lange, ingewikkelde teksten.
  • Vermijd herhaling in je tekst: het is niet omdat je iets op drie verschillende manieren uitlegt dat het daarom plots helder wordt voor je lezer.

In deze blog vind je heel wat tips rond heldere taal. Met taaladvies.net schrijf je zonder moeite foutloze teksten. En de gratis AI tool ChatGPT biedt inspiratie voor wanneer je even vastzit.

Meer weten over hoe je een vlotte tekst schrijft? Deze praktijktip zet je verder op het juiste spoor.

Beelden

  • Gebruik opvallende beelden die de aandacht trekken.
  • Herkenbaarheid is de sleutel. Zet daarom mensen in de kijker. Let er wel op dat je steeds toestemming vraagt als je mensen duidelijk herkenbaar in beeld brengt.
  • Authenticiteit en originaliteit loont. Maak zelf foto’s met je smartphone of vraag de lokale fotoclub om hulp.
  • Vermijd wazige, korrelige beelden en zorg ervoor dat jouw foto’s niet te donker of overbelicht zijn.
  • Experimenteer met video. Sociale media platformen zoals Facebook en Instagram geven vaak de voorkeur aan korte video’s, ook wel ‘reels’ genoemd.

Twee jonge vrouwen die een man met baard interviewen op het Histories Festival

Ontbreek je sterke grafische skills? Met Canva wordt grafische vormgeving een fluitje van een cent. Via de gratis tool CapCut stel je eenvoudig een korte video samen. Kan je zelf geen beelden maken? Neem dan eens een kijkje op de gratis beeldbanken Pexels en Unsplash.

METEN IS WETEN

Na je activiteit is het belangrijk om te leren van je aanpak. Vraag bezoekers hoe ze je activiteit gevonden hebben en analyseer welke kanalen het meest effectief waren.

Schrijftips

Hoe zet ik mijn erfgoedactiviteit in de kijker? 3 tips voor een vlotte, heldere tekst

Hoe zet ik mijn erfgoedactiviteit in de kijker? 3 tips voor een vlotte, heldere tekst

Schrijftips

Stel: je hebt maandenlang gewerkt aan een interessante, publieksgerichte activiteit. Je hebt nagedacht over het thema, in je collectie gespeurd, partners gezocht en je verhaal in een pakkende presentatie gegoten. Nu rest er je nog één ding: je activiteit promoten.  En daarbij hoort een communicatieplan dat je communicatieve acties en de bijhorende timing oplijst. Een belangrijk deel van je plan zal bestaan uit tekstmateriaal. Dat plaats je op je website, in nieuwsbrieven, in je ledentijdschrift, op de blog van je stad of gemeente en op andere budgetvriendelijke promotionele kanalen.

Wij helpen je alvast op weg met tips om je teksten te laten overtuigen.

VOOR WIE?

Eerst en vooral: denk na voor je begint te schrijven. De ene lezer is de andere niet. Stel jezelf een paar vragen: wie is je (potentiële) lezer en hoeveel weet die persoon af van het onderwerp waarover je zo meteen gaat schrijven? Empathie (of inlevingsvermogen) kan je hierbij helpen. Maar – tip 1 – denk als een verkoper : wat zou je lezer kunnen interesseren in jouw aanbod dat hen aanzet tot een bezoek? Lijst je ‘verkoopsargumenten’ op: je activiteit is ab-so-luut niet te missen want …

Als je je lezer de belofte voorhoudt van een onvergetelijk bezoek moet je er wel over waken dat je je belofte ook daadwerkelijk houdt. Wees realistisch – en toch ook weer niet te bescheiden. Je activiteit mag best gezien worden!

SCHRIJVEN HOEFT NIET COMPLEX TE ZIJN

Tip 2: Hou je tekst simpel. Vermijd archaïsche taal, lange aanlopen, barokke constructies en neven- en bijzinnen. Stroeve of langdradige zinnen kunnen bij het keuzemoment van een potentiële bezoeker van doorslaggevend belang zijn.

Zoek naar het juiste evenwicht tussen informeren en werven. Daarbij kan je vele taalregisters hanteren. Belangrijk is wel dat je binnen eenzelfde tekst dezelfde toon gebruikt. Ga aan de slag met actieve, heldere zinnen die de aandacht van lezer grijpen en vasthouden. Je vermijdt best:

  • Passiefconstructies: zinnen met worden, kunnen, zullen, mogen, …
  • Naamwoordconstructies: het gebruiken van, de beleving van, het aanschaffen van, …
  • Ingewikkeld jargon
  • Woorden die je taal verzwaren: derhalve, gezien, ten gevolge, wat betreft, …
  • Holle uitdrukkingen: iedereen weet, steeds meer, …

SCHRIJVEN IS OOK … ORDENEN

Begin met het belangrijkste: waarom moet iemand precies je activiteit bezoeken? Beloof een onvergetelijk bezoek, een nieuwe kijk op je collectie, een verrassend verhaal, een primeur, een blik achter de schermen, … Spreek daarbij je lezer aan, stel hen vragen. Dat houdt je lezer bij de les. Ook hier gelden de klassieke verkoopstechnieken. Tip 3: probeer de aandacht van je lezer te vatten en wek hun belangstelling. Zorg dat je lezers het antwoord vinden op hun vragen en dat ze vervolgens actie ondernemen. Dat laatste kan bijvoorbeeld een vraag om bijkomende informatie zijn, een bezoekje aan je website of zelfs een deelname aan je activiteit.

Ben je klaar met je tekst? Lees hem dan luidop voor. Voel je ergens een kink in de kabel? Begin dan opnieuw, door bijvoorbeeld de volgorde van de zinnen om te draaien of de eerste zin te herschrijven. Wees kritisch voor jezelf. Vraag anderen je tekst na te lezen en laat je tekst eventueel een paar dagen rusten. Wie zei ook alweer dat schrijven schrappen is? Veel succes!

NOG ENKELE NUTTIGE LINKS

  • Schrijfcursussen op maat van Creatief Schrijven vzw
  • Team taaladvies is de taaladviesdienst van de Vlaamse overheid. Team taaladvies geeft voor het Nederlands advies over spelling, woordgebruik, grammatica, uitspraak, tekstconventies zoals titulatuur en adressering, formulering en stijl: www.taaltelefoon.be
  • Taaladvies: www.taaladvies.net
  • Woordenlijst Nederlandse Taal – het ‘Groene Boekje’ online: www.woordenlijst.org

Deze tekst is gebaseerd op het verslag van de werkwinkel ‘Zet je activiteit in de kijker! Hoe bondig en boeiend communiceren?’ van Roel Daenen (FARO) in Binnenkrant nr. 4 van 2008.

Passie voor Vlaamse archeologie

Vlaamse archeologie

Heb je een interesse voor Vlaamse archeologie? Kom dan in dit rubriekje allerlei leuke tips te weten en verdiep je zo in je passie!

Ex Situ: Tijdschrift voor Vlaamse archeologie

Ben je geïnteresseerd in archeologie en blijf je graag op de hoogte van wat er speelt in de Vlaanderen? Abonneer je dan snel op het tijdschrift Ex Situ!

Uitgezonderd van de verzendkosten is een jaarabonnement, bestaande uit vier nummers, volledig gratis. Bovendien vind je er steeds als eerste ons volgende interview in terug!

Copyright Ex Situ

De ArcheoToog

Schuif mee aan de ArcheoToog, een podcast over archeologie in Vlaanderen! Na het succes van de eerste reeks over de prehistorie, wordt er in een tweede reeks licht geworpen op de donkere middeleeuwen. Aan de toog van het erfgoedcafé De Drij Klakken in Kruibeke gaan archeoloog Erwin Meylemans en erfgoedonderzoeker Hilde Verboven in gesprek met een reeks kenners van the dark ages.

Ontdek de eerste aflevering van de nieuwe reeks hier!

Metaalstrijd op PlattelandsTv

Kijktip!
Benieuwd hoe metaaldetectie er in de praktijk aan toegaat? Ontdek het vanaf 18 juni op PlattelandsTv! Gedurende vijf afleveringen zoeken twee teams metaaldetectoristen naar de meest unieke vondsten op verschillende locaties in Vlaanderen. Historici geven meer duiding en helpen bij het determineren van de vondsten. Tijdens de afleveringen worden de regels van de kunst toegepast. Wat dit precies inhoudt, kan je terugvinden op de website van het Agentschap Onroerend Erfgoed. Zo moet je onder meer een erkenning hebben en dien je je vondsten te melden. Op die manier wordt de kennis over ons verleden steeds een stukje groter.

Bekijk alvast de trailer!

Copyright Hans Denis

Copyright Ex Situ

Copyright Kris Vandevorst

Copyright Metaalstrijd

Promoot je activiteit

Promoot je activiteit. Een zo groot mogelijk publiek bereiken met een klein budget

Bladwijzer 9: wegwijs met Heemkunde Vlaanderen december 2013 • 09

Het succes van een promotiecampagne kan je niet op voorhand voorspellen en dat zorgt voor veel vraagtekens bij wie zijn activiteit zo efficiënt en effectief mogelijk in de kijker wil stellen. We kunnen je meteen geruststellen: veel geld en middelen zijn absoluut geen garantie voor een succesvolle promotiecampagne. Zowel communicatieprofessionals als vrijwilligers in een vereniging moeten continu experimenteren en pas achteraf kan de balans worden opgemaakt.

Wie ooit al problemen heeft ondervonden bij het voeren van promotie, hoeft zich geen zorgen te maken. Het kan de beste overkomen. Toch zijn er enkele elementen waar je op voorhand rekening mee kan houden en die jouw kans op succes gevoelig verhogen.

Daarom organiseerden Familiekunde Vlaanderen, FARO, Herita, Stichting Open Kerken en Heemkunde Vlaanderen in samenwerking met Cultuur-Net Vlaanderen in 2013 een vorming over het promoten van activiteiten voor lokale erfgoedverenigingen. Of hoe je met een klein budget toch een zo groot mogelijk publiek kan bereiken.

 

Publieksfeedback: verhoog de kwaliteit van jouw erfgoedactiviteiten

Publieksfeedback: verhoog de kwaliteit van jouw erfgoedactiviteiten

Bladwijzer 23: wegwijs met Heemkunde Vlaanderen september 2018 • 23

Publieksbevraging, waarom zou je dat doen? Zoiets vraagt toch veel tijd. Je moet op voorhand vragenlijsten opstellen en je moet zorgen dat je mensen hebt om de vragenlijsten af te nemen van je publiek. Want als je deelnemers gewoon een blad meegeeft, krijg je toch niets terug. En achteraf moet je de feedback die je kreeg ook nog eens verwerken of het blijft dode letter.

Wel, het hoeft niet zo zwaar te zijn! En er zijn genoeg redenen om je publiek te vragen hoe zij je activiteiten ervaren. Wil je meer kunnen denken vanuit je publiek bij het organiseren van activiteiten? Wil je de kwaliteit van je activiteiten verbeteren? Wil je prikkels om als vereniging eens buiten de vaste kaders te denken? Of misschien droom je er wel van om de dialoog te kunnen aangaan met je publiek, maar lijkt dat een ver-van-je-bed-show? Het zijn allemaal motivaties om eens na te denken over het bevragen van je publiek én er zijn heel wat verschillende manieren om ermee aan de slag te gaan. Ook met weinig mensen, middelen en tijd!

In dit artikel loodsen we je langs enkele voorbeelden en manieren om met publieksbevraging in dialoog te gaan. Pik eruit wat voor jouw vereniging kan werken.

Sociale media: een inleiding voor heemkringen

Sociale media: een inleiding voor heemkringen

Bladwijzer 2: wegwijs met Heemkunde Vlaanderen augustus 2011 • 02

Vandaag kan je geen krant of tijdschrift meer openslaan of er wordt over ‘sociale media’ geschreven. Blogs, Facebook en Twitter maken of kraken het nieuws. Sommigen beweren dat een nieuwe vorm van communicatie onze richting uitkomt. Een enkeling vergelijkt Facebook-baas Mark Zuckerberg al met Gutenberg.

Maar wat kunnen sociale media betekenen voor heemkringen? Op welke manier kan je het draagvlak voor heemkunde in jouw gemeente, stad of dorp vergroten? Wat kan je met Facebook en wat niet? Is een blog een goed idee en hoe kan je dat dan het beste aanpakken? Hoe schrijf je over heemkunde in 140 Twitter-karakters?

Op 7 juni 2011 organiseerde Heemkunde Vlaanderen in Lier een workshop over sociale media voor heemkringen. Docent Jan Seurinck* wijdde er een twintigtal geïnteresseerde heemkundigen in in de geheimen van de sociale media. Dit artikel is gebaseerd op de uiteenzetting van deze workshop.

Vrijwilligers rekruteren voor lokale erfgoedverenigingen

Ook op zoek naar witte raven? Vrijwilligers rekruteren voor lokale erfgoedverenigingen

Bladwijzer 1: wegwijs met Heemkunde Vlaanderen - mei 2011 • 01

Van november 2010 tot april 2011 konden lokale erfgoedorganisaties in alle provincies de cursusavond ‘Ook op zoek naar witte raven? Vrijwilligers rekruteren voor lokale erfgoedverenigingen’ volgen. Deze avonden, die ingericht werden door Heemkunde Vlaanderen en het Forum voor Erfgoedverenigingen, bestonden uit een interactieve voordracht van Koen Vermeulen van het Steunpunt voor Vrijwilligerswerk en rondetafelgesprekken waar lokale erfgoedverenigingen met een goed rekruterings- en medewerkersbeleid hun expertise deelden en in gesprek gingen met de andere deelnemers om ervaringen uit te wisselen en samen oplossingen te bedenken.

De vragen die centraal stonden tijdens de avondcursussen waren: Hoe kan ik nieuwe vrijwilligers rekruteren voor mijn erfgoedvereniging? Hoe kan mijn bestuur verjongen? Waar moet ik hierbij op letten? Hoe moet ik een goed medewerkersbeleid voeren zodat de nieuwe vrijwilligers ook blijven komen? Voor de erfgoedverenigingen die niet konden deelnemen, maar nog steeds op zoek zijn naar nieuwe witte raven om hun vrijwilligersploeg uit te breiden, bundelen we de resultaten van de rondetafelgesprekken en de essentie van de voordracht in onderliggende tekst. De theorie, aangereikt door Koen Vermeulen, wordt via tips en voorbeelden uit de praktijk aangevuld.