Reuzengemeenschap maken: Gesprek

Wijk bouwt samen een reus

In gesprek met Tina De Gendt

 

In de rubriek 'over-dragers' spreekt Histories met en over dragers van rituelen, tradities of feesten. Dat zijn mensen die op allerlei manieren betrokken kunnen zijn bij zo'n ritueel, traditie of feest. We noemen hen dragers, omdat ze hun praktijk in leven houden door die zelf uit te voeren en door ze op anderen over te dragen.

Denk aan stagediven: Alleen als de hele menigte meewerkt, en de stagediver telkens een stukje verder draagt naar de volgende, zal de persoon niet vallen. En hoe meer mensen meedoen, hoe langer de duik kan duren.

Op de boerenmarkt in de superdiverse Dampoort-wijk in Sint-Amandsberg komen stad en platteland samen. Een sterk verhaal dat een sterk symbool verdiende, zo dacht buurtbewoner Raf Verbeke. Hij dacht eraan om een heuse stoet uit de grond te stampen, in navolging van een aantal verdwenen stoeten die daar vroeger door de buurt trokken. En wat is een stoet zonder een reus? Het maakproces werd mee ondersteund door Tina De Gendt die als ‘historian in residence’ participatieve buurtprojecten opzet. We vroegen haar om haar blik te werpen op het reuzenproject in Sint-Amandsberg en hoe een reus in een participatief project tot stand komt. 

Reuzin Fientje stelt als boerin de link met het platteland voor. Haar reuzenpartner Miele is een stedeling. Samen staan ze symbool voor de link tussen stad en platteland. © Artphoto.be


Dankjewel voor het gesprek!

Afbeelding banner © Tina De Gendt


Dit interview werd afgenomen in kader van het project ‘Focus Vakmanschap’.