Groete Bèr (genk)

Geslacht

Man

Organisatie

Beherende organisatie

Stad Genk

Contactgegevens

3600 Genk

Geboorte

Bouwjaar

1953

Aanleiding

De 1-mei stoet van 1953.

De reus is gedoopt

Het doopfeest van de reus was meteen ook zijn trouwfeest met de op dezelfde dag geboren reuzin Trien van Dén.

De reus is niet ingeschreven in het geboorteregister.

Betekenis

Dit beeldt de reus uit

Ambacht

Verhaal achter de reus

De reus en zijn eega Trien van Dén zijn een boerengezin. Ze staan symbool voor de bewoners en het leven in de Grotestraat. 'Groete' refereert aan de Grotestraat in genk.

Reuzengroep

Voortbewegen

De reus wordt gedragen

Er zijn dragers nodig

De reus wordt begeleid door

De mensen die de reus voortbewegen

Activiteiten

De reus gaat niet uit

De reuzen Groete Bèr, zijn vrouw Trien van Dén en hun kind Poep-Janke namen deel aan activiteiten, stoeten en feestelijkheden in hun straat en in Genk. Ze verdwenen tijdelijk, deden in 1976 een heroptreden op de meiboomplanting maar raakten opnieuw in de vergetelheid in de jaren tachtig. Ze werden overgedragen naar de Gemeentelijke Diensten en vervolgens aan de vereniging van vriendenkringen van de stad Genk. Ze werden daarop opgelapt en rondgedragen door vrijwilligers in stoeten in en buiten Genk. In 2002 kregen ze opnieuw een opknapbeurt en op 1 mei 2003 werden ze, exact 50 jaar na hun geboorte, rondgedragen door leden van Symolica en de vendeliersgroep Die Landouwe tijdens de bloemenstoet.

Manier waarop de reus beweegt

De reus buigt niet.

De reus danst niet.

Constructie

Afmetingen

De reus is 3 m meter.

Hoofd

Het hoofd is gemaakt door Carnavalvereniging maastricht.

Lichaam

Standaardkledij

De reus draagt Zowel Groete Bèr als Trien van Dén en Poep-Janke dragen boerenkledij. Groete Bèr draagt een te grote boerenkiel en op het hoofd een klak uit de 19de eeuw.Trien van Dén draagt een ruitjesbloes en voorschoot en een muts. Poep-Janke draagt een boerenkiel, heeft een blos op de wangen en vlassen haren..

De kledij is gemaakt door Vrouwen van de Grotestraat.

Dit is de betekenis van de kledij: Zowel Groete Bèr als Trien van Dén en Poep-Janke dragen boerenkledij. Groete Bèr draagt een te grote boerenkiel en op het hoofd een klak uit de 19de eeuw.Trien van Dén draagt een ruitjesbloes en voorschoot en een muts. Poep-Janke draagt een boerenkiel, heeft een blos op de wangen en vlassen haren..

Accessoires

Bewaarplaats

Dit is toen gebeurd: De reuzen werden op verschillende tijdstippen gerestaureerd. Ze kregen telkens boerenkledij. Dat was in 1953 het geval, maar ook in 1976 bij hun heroptreden na een periode van afwezigheid. In dejaren tachtig raakten ze vergeten en verwaarloosd. In 2002 kregen ze een opknapbeurt van de stad Genk.

Documentatie

Er is een archief over de reus

Publicaties

Willems, Guido (2012). Reuzen in Limburg, Hasselt, Elfjulicomité.