De voorbije maanden vervoegde Delphine Hanssens het Histories-team voor een schoolstage. Hieronder blikt ze terug op haar ervaring.
Hoe kwam je bij Histories terecht?
Binnen het kader van mijn Master Publieksgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam moest ik op zoek naar een stageplek waarin historici met en voor een breed publiek werken. Ik kende Histories al van het MamaMito-project waaraan ik met veel plezier heb meegewerkt. Vooral de dienstverlenende rol van de organisatie sprak me aan. Tijdens mijn opleiding heb ik namelijk geleerd dat publieksgeschiedenis niet enkel producten maken is voor, maar ook mét gemeenschappen.
Wat hebben we je laten doen?
Ik heb vooral rond de begeleiding van de historische schuttersverenigingen gewerkt. Dat traject is al een hele tijd bezig dus ik kon samenwerken met een gemeenschap die al enthousiast was over erfgoedzorg. In concreto heb ik een handleiding voor het inventariseren van schutterserfgoed opgesteld. Met dat stappenplan willen we de schutters in staat stellen om hun gildebezit zelfstandig te inventariseren. Aangezien zij erkend zijn op de Inventaris Vlaanderen van het Immaterieel Cultureel Erfgoed, vonden we het belangrijk om in de handleiding de link te leggen tussen het materiële en immateriële erfgoed.
Om de handleiding in de kijker te plaatsen, heb ik ook een promofilmpje mogen maken waarin een ervaren schutter uit het traject optreedt als ambassadeur. Dat vond ik heel leuk om te doen en ik ben trots op het resultaat! Daarnaast heb ik nog een fiche voor de rituelendatabank geschreven over op kot gaan. Daarvoor heb ik eveneens getracht om participatief te werken, want ik heb mijn kotgenoten gevraagd om mee te helpen brainstormen over wat het juist betekent om een kotstudent te zijn.
Wat neem je mee uit deze ervaring?
Ik vond het boeiend om met de schuttersgemeenschap in contact te komen. Het was voor mij een nieuwe wereld, maar wel één waarin ik meteen warm onthaald ben. Ik heb leren werken op maat, maar ook op het tempo van de gemeenschap. Daarnaast heb ik kennis gemaakt met het erfgoedlandschap in Vlaanderen. Ik heb nu een beter zicht op de erfgoedspelers, hun specifieke rol, en wat de plek van Histories is in dat veld. Ten slotte leerde ik leuke collega’s kennen en hoe zij vanuit hun eigen expertise een bijdrage leveren aan de organisatie. Ik ben heel dankbaar voor alle kansen die ik gekregen heb binnen mijn stage!
Dankjewel en veel succes, Delphine!