Belastingkrediet compenseert hogere verdeelkosten van jouw papieren publicaties
Bpost verhoogde in juli 2024 haar tarieven voor de verdeling van kranten en tijdschriften nadat de federale regering de subsidiëring van Bpost stopzette. Daarna kregen we dan ook bezorgde erfgoedverenigingen aan de lijn. Gelukkig kunnen we goed nieuws melden, of toch voor de komende drie jaar.
FISCALE STEUNMAATREGEL
De federale regering heeft voor de periode tot en met 2026 een fiscale steunmaatregel uitgewerkt die tegemoet komt aan de meerkost die uitgevers van papieren publicaties voor de verdeling moeten ophoesten. Daarvoor moet je wel rekening houden met twee verschillende voorwaarden:
De verdeling gebeurt rechtstreeks naar de abonnee en niet via een dagbladhandelaar of distributieketen.
De uitgever draagt de meerkost zelf.
Ook erfgoedverenigingen die een krant of tijdschrift uitgeven en onder de rechtspersonenbelasting vallen, kunnen van deze fiscale maatregel gebruikmaken.
HOE WERKT HET?
De maatregel houdt voor niet-commerciële uitgevers zoals vzw’s in dat de hogere distributiekost in de jaren ‘24, ‘25 en ‘26 tegenover deze in 2023 (referentiejaar) in mindering kan gebracht worden bij de aangifte in de rechtspersonenbelasting.
Moet je vereniging geen of minder belastingen betalen dan deze meerkost? Dan wordt het verschil gewoon uitgekeerd, indien dat verschil minstens € 2,5 bedraagt. Dat geldt dus ook voor verenigingen die jaar na jaar een nul-aangifte doen. Daarom wordt het belastingkrediet genoemd en niet belastingvermindering.
Je vereniging moet dus de nieuwe verdeelkosten kunnen voorfinancieren, maar je krijgt het later terug.
De meerkost van de verzending wordt per publicatie berekend. Is je aantal verzendingen groter of kleiner geworden dan in 2023? Dan wordt dit mee in rekening gebracht. Deze fictieve voorbeelden illustreren dit:
Voorbeeld 1 – Dezelfde oplage
Een familiekundige kring verzendt maandelijks een papieren nieuwsbrief aan 260 leden. In 2023 betaalden ze € 0,30 per stuk. Vanaf juli 2024 is dat € 0,60 geworden. Er is dus een bijkomende verdeelkost van € 0,30 per verstuurde nieuwsbrief. Het belastingkrediet zal voor het aanslagjaar 2024 zes keer 260*0,3 bedragen. Dit komt neer op € 390. Voor het aanslagjaar 2025 bedraagt het belastingkrediet twaalf keer 260*0,3, wat neerkomt op € 780.
Voorbeeld 2 – Lagere oplage
Een heemkundige kring verzendt in 2023 280 jaarboeken (verdeelkost: € 6,8/publicatie) en in 2025 250 publicaties (verdeelkost: € 7,3/publicatie). De bijkomende verdeelkost per publicatie bedraagt € 0,50. Het belastingkrediet zal 250*0,50 bedragen, wat neerkomt op € 125.
Voorbeeld 3 – Hogere oplage
Een reuzenvereniging verspreidt in 2023 een papieren nieuwsbrief op 860 exemplaren en betaalt per publicatie € 0,30 verzendkosten. In 2026 gaat het om een verzending van 900 exemplaren en betaalt de vereniging per publicatie € 0,60. Er is dus een bijkomende verdeelkost van € 0,30 per verstuurde nieuwsbrief. Het belastingkrediet zal 900*0,30 bedragen, wat neerkomt op € 270.
HOE MOET HET NU VERDER?
Bij een bepaalde code in de rechtspersonenbelasting (de code is nog niet bekend) vul je de totale meerkost van de verzending in. Je moet bewijsstukken kunnen voorleggen van de distributiekost in 2023 en die van het jaar waarop de belastingaangifte slaat. Het gaat dan bijvoorbeeld om facturen van Bpost of van een andere verdeler.
Het ziet er naar uit dat deze steunmaatregel vanaf 2027 ophoudt te bestaan. Intussen wachten we op een omzendbrief van de FOD Financiën voor meer details.
Ga digitaal met je (erfgoed)verhaal! Van wetenschappelijke tekst tot interactieve applicatie
Bladwijzer 14: wegwijs met Heemkunde Vlaanderenaugustus 2015•14
We kunnen er onmogelijk aan ontsnappen dat onze maatschappij aan een snel tempo digitaliseert. Reeds meer dan de helft van de Vlamingen heeft een smartphone of een tablet. Hiermee liggen we nog ver onder het Europese gemiddelde (ongeveer 70 procent) maar het geeft toch aan dat de digitale informatiedragers steeds meer deel van ons dagelijks leven beginnen uitmaken. Stellen dat ook de erfgoedsector hieraan onderhevig is, is een open deur intrappen. De nieuwe technologieën en hun toepassingen worden dan wel vooral ingezet in de profit marketing, toch is het vooral de erfgoed- en toerismesector die het meeste gediend is met deze nieuwe technologieën. Ze zijn er bijna voor gemaakt. En dat is ook het geval voor wat betreft digital storytelling, of in andere woorden: het vertellen van verhalen aan de hand van de hedendaagse multimediale technieken en digitale kanalen.
Marketeers bijten soms de tanden stuk op het verzinnen en ensceneren van goede verhalen om hun producten op authentieke wijze te promoten. Erfgoed heeft dat probleem gelukkig niet. Ons erfgoed staat bol van grote en kleine verhalen. Dankzij digital storytelling kunnen we bezoekers de verhalen echt laten beleven in en rond onze musea, archiefinstellingen, monumenten, steden of regio’s. De stap naar digital storytelling is echter lang niet voor iedere erfgoedorganisatie evident. Erfgoedbeheerders zien dikwijls de enorme mogelijkheden en voordelen van digital storytelling, maar blijven toch vaak zitten met de vraag hoe ze eraan kunnen beginnen.
Met dit artikel willen we graag een eerste aanzet geven om te starten met digital storytelling. Het is de neerslag van de sessies ‘Ga digitaal met je erfgoedverhaal’ die dit voorjaar in alle Vlaamse provincies werden georganiseerd in het kader van de ‘Erfgoed in de Praktijk’, een laagdrempelige vormingsreeks die de deelnemers helpt bij de organisatie van hun activiteiten tijdens erfgoedevenementen als Erfgoeddag, Open Monumentendag en Open Kerken Weekend. De partners van ‘Erfgoed in de Praktijk’ zijn Familiekunde Vlaanderen, FARO, Heemkunde Vlaanderen, Herita en Stichting Open Kerken.
Hoe publiceer je rekenbladen of datasets met heemkundige informatie op Wikidata?
Bladwijzer 22: wegwijs met Heemkunde Vlaanderen mei 2018 • 22
Wellicht bewaar je als heemkundige kring heel wat informatie over lokaal erfgoed in rekenbladen. Die rekenbladen zijn ook voor personen buiten je heemkundige kring interessant. In het vorige nummer van Bladwijzer werd uitgelegd hoe je een rekenblad makkelijk leesbaar kunt maken voor andere personen en computers. Je data aan derden beschikbaar stellen maakt het mogelijk dat je werk door een groter publiek gebruikt en gewaardeerd kan worden. Een goed begin is je rekenbladen op je eigen website downloadbaar te maken. In dit artikel leer je hoe je die informatie via Wikidata gemakkelijk kan delen en hoe anderen je informatie verder kunnen aanvullen.
Hoe schrijf ik een historisch verantwoord artikel? Tips voor een betere valorisatie van heemkundig onderzoek
Bladwijzer 3: wegwijs met Heemkunde Vlaanderen december 2011 • 03
Jaarlijks worden honderden pagina’s onderzoek gepubliceerd in de vele tientallen heemkundige en historische tijdschriften die Vlaanderen rijk is. Deze vele bijdragen vormen de schriftelijke neerslag van vele uren onderzoek dat werd gevoerd in archieven, bibliotheken en documentatiecentra. Het hoeft geen verbazing te wekken dat de kwaliteit van deze artikelen sterk van auteur tot auteur kan verschillen. Deze kwaliteitsverschillen hebben meestal niets te maken met het onderzoek zelf. Het betreft hoofdzakelijk de manier waarop het onderzoek aan het lezerspubliek wordt voorgesteld. Deze bijdrage is een pleidooi om meer aandacht te schenken aan de voorbereiding en redactie van artikelen. Uiteindelijk komt een dergelijke aanpak zowel de auteur, het tijdschrift als de lezer ten goede. De kwaliteit van een artikel wordt immers niet alleen bepaald door het feit of de auteur de bronnen correct of verkeerd heeft geïnterpreteerd. Ook de opbouw en de structuur van een artikel is bepalend voor de kwaliteit.
Ik wil mijn eerste boek publiceren. Hoe ga ik te werk?
Je hebt als nieuwe erfgoedvereniging een eerste historische publicatie uitgewerkt. Of je wil als particulier een publicatie uitgeven, bijvoorbeeld een historisch fotoboek van het bedrijf bij je om de hoek. Hoe ga je te werk om dit werk te publiceren zonder er je broek aan te scheuren? In deze bijdrage gaan we ervan uit dat het om een interessante en goed uitgewerkte publicatie gaat die bijvoorbeeld nagelezen en goed bevonden werd door een deskundige lezer.
Zoek een uitgever…
Probeer eerst eens of je geen instanties kan vinden die je boek voor jou willen uitgeven. We denken hier niet alleen aan uitgeverijen.
Als je er natuurlijk van overtuigd bent een heel professioneel en uitermate interessant boek te hebben geschreven dat door een groot publiek gekocht zal worden, moet je toch eens proberen je manuscript en boekvoorstel (informatie over opzet en inhoud, genre, vorm, doelgroep en belang) naar uitgeverijen te sturen die gelijkaardige werken publiceren. Via https://literairvertalen.org/kennisbank/uitgeverijen kan je een overzicht krijgen van de grote uitgeverijen in Vlaanderen, maar misschien is er ook een kleine uitgeverij in je buurt waarbij je meer kans maakt. Informeer je wel voldoende over het contract. Een modelcontract vind je via www.sabam.be. Voordeel is dat een uitgeverij heel wat taken op zich neemt (zoals redactie, vormgeving, promotie, verspreiding, …), nadeel is dat je niet over alles zelf kan beslissen en dat dit geluk maar een beperkt aantal auteurs ten dele valt.
Je hebt misschien meer kans bij een andere instantie. Dit kan bijvoorbeeld je gemeente zijn of het bedrijf dat het onderwerp is van je boek. En als je een particulier bent: de heemkundige kring of een andere erfgoedorganisatie in je gemeente of regio. Die instanties hebben vaak al ervaring met het publiceren en kunnen misschien het risico (en de kosten) op zich nemen.
… of geef het boek in eigen naam uit
Je kan het boek ook in eigen naam uitgeven, al dan niet met sponsoring en subsidies. Voor een éénmalige uitgave moet je geen handelsregister of BTW-nummer hebben. Je moet best wel een aantal voorzorgsmaatregelen nemen om het financiële risico te beperken. Als je werkt met een gewone uitgeverij of een veredelde kopiezaak werk je best met een voorintekenlijst. Je maakt dan promotie (vb. een foldertje, maar tegenwoordig zeker ook via je eigen website en sociale media) nog voor het eigenlijke drukken van je boek waarbij je de mogelijkheid vermeldt om het boek goedkoper te verkrijgen als er voor een bepaalde datum ingeschreven en betaald wordt. Voordeel van het uitgeven in eigen beheer is dat je alles zelf in de hand hebt. Maar dat is tegelijk ook een groot nadeel: je moet zelf oplossingen zoeken voor de opmaak en de redactie, beslissen over de oplage en bedenken hoe je je boek gaat verkopen.
Voor kleine oplages met een beperkt aantal pagina’s (vb. een brochure) kan je eventueel zelf aan de slag gaan met het tekstverwerkingsprogramma Word en het bij de betere kopiezaak laten afprinten. Je kan kiezen uit diverse soorten papier en hebt ook keuze uit een aantal manieren om je boekje of brochure te binden (vb. nieten of lijmen). Voor grotere oplages, een groter aantal pagina’s en een professioneler resultaat kan je beter werken met een digitale printservice. Je kunt meestal kiezen uit een aantal standaardformaten en papiersoorten, waarna je boeken worden geprint, gelijmd en voorzien van een omslag. Een digitale printservice drukt op digitale printers en gebruikt als bindtechniek verlijmen of ‘garenloos brocheren’. Je krijgt een goed resultaat, maar de uitgave van een grote uitgeverij zal mooier zijn. Bij drukkerijen heb je wel een grote keus in papiersoorten, omslagen en bindwijzen. Die kwaliteit en keuzemogelijkheden betaal je wel. Bovendien moet je meestal een minimum van 150 exemplaren afnemen, maar bij een gewone digitale printservice is dit vaak ook het geval.
Een andere mogelijkheid is te werken met printing on demand (POD) uitgeverijen. Dit is een uitgeefwijze waarbij van een boek pas een exemplaar wordt gedrukt op het moment dat het wordt besteld. Soms ben je verplicht om een minimum aantal exemplaren aan te kopen. Als je voor POD kiest, maak jij van je manuscript een boek, zonder inmenging van een uitgeverij. Meestal werken deze bedrijven online. Op de site kan je elk detail van je boek bepalen. Op de website kies je de lay-out, ontwerp je de cover en bereken je de kostprijs. Dit productieproces heeft veel voordelen. Er is geen voorraad, want het boek wordt pas gedrukt als er vraag naar is. Hierdoor vermijd je hoge investeringskosten. Je moet wel op een aantal zaken letten. Alle POD-uitgeverijen hebben een eigen werkwijze, prijsstructuur en voorwaarden. Naarmate je voor meer extraatjes kiest ben je ook meer geld kwijt. De boeken worden meestal digitaal geprint, niet gedrukt. Je zit dus ook vast aan een aantal standaardopties. Via de website van creatief schrijven vind je een overzicht van een aantal POD uitgeverijen.
Veel POD-uitgevers bieden aan om een ISBN aan te vragen. Het is echter niet verplicht om een ISBN aan te vragen voor een publicatie. Als je het boek geheel zelf zal verspreiden is het waarschijnlijk ook niet nodig. Het kan wel aangewezen zijn dit te doen als je het boek later ook via de boekhandel wil verspreiden. Via het nummer worden de bibliografische gegevens ook gemakkelijk opgenomen in databanken van bijvoorbeeld bibliotheken. Je kan het nummer ook zelf aanvragen via de websites: www.isbn.nl (voor als men werkelijk maar één publicatie gaat uitgeven) en www.boekenbank.be (voor als men in de toekomst eventueel ook nog een boek zou kunnen uitgeven).
Als je zelf een boek of brochure uitgeeft, moet je eraan denken binnen de 15 dagen volgend op de eerste verspreiding van het werk twee exemplaren te deponeren bij de Koninklijke Bibliotheek van België. Die verplichting geldt voor alle publicaties die in België worden uitgegeven, maar ook van de in het buitenland uitgegeven publicaties waarvan een auteur Belg is en in België gedomicilieerd is. Je kan de port door de bestemmeling laten betalen. Via de website http://kbr.be kan je het juiste adres en de nodige formulieren vinden (doorklikken naar wettelijk depot).
Je moet je POD-boek en eigenbeheeruitgave dan natuurlijk nog aan de man brengen. Veel POD-bedrijven hebben wel een eigen website waar het boek gekocht kan worden, maar niet veel potentiële lezers gaan uit zichzelf naar die website. Je zult zelf de promotie in handen moeten nemen. Je kan bijvoorbeeld aan plaatselijke boekhandelaars vragen of je een aantal boeken mag neerleggen in hun winkel. Je kan afspreken dit op commissiebasis te doen: pas als er verkocht wordt, moeten ze je betalen. Je kan ook een activiteit organiseren in de plaatselijke bibliotheek of hiervoor samenwerken met een culturele organisatie. Zorg ook dat je boek voorgesteld wordt op het net.
Bedenk dat er naast drukken ook andere manieren zijn om te publiceren. Je kan bijvoorbeeld je boek opsplitsen in artikels en bij tijdschriften aankloppen. Of je kan je werk ook op het web ter beschikking stellen.
Waarborg de toekomst van jouw erfgoedpublicaties: deponeren stap voor stap
Publiceert jouw erfgoedvereniging tijdschriften of jaarboeken? Vergeet dan niet om deze te deponeren! Door jouw erfgoedpublicatie te deponeren verspreid je kennis, verzeker je het behoud van je tijdschrift en zorg je ervoor dat jouw publicatie door anderen ontdekt wordt. Deponeren biedt dus tal van voordelen. In deze praktijktip gaan we dieper in op deze voordelen en leggen we ook uit waar je je publicatie(s) allemaal kan deponeren.
WETTELIJKE DEPONERING BIJ KBR
Als jouw vereniging tijdschriften of boeken publiceert, dan is het wettelijk verplicht om ze te deponeren bij de Koninklijke Bibliotheek van België (KBR), zelfs wanneer het gaat om een publicatie
voor een beperkt publiek, zoals enkel voor leden van de vereniging
die gratis is
die een uitgave is zonder ISBN of ISSN
die een uitgave is van beperkte oplage of die op vraag gedrukt wordt
De wettelijke verplichting geldt voorlopig enkel voor gedrukte uitgaven, maar je kan ook al op vrijwillige basis digitale publicaties deponeren.
Hoe je jouw publicatie online kan aangeven en deponeren lees je hier.
De verplichte deponering van gedrukte publicaties zorgt ervoor dat de Belgische boeken- en tijdschriftenproductie centraal verzameld wordt in de meest optimale omstandigheden. KBR beschermt niet alleen, maar heeft ook als taak om alle titelbeschrijvingen van boeken en tijdschriften op te nemen in de Belgische Bibliografie, het permanente uitstalraam van het Belgische uitgeefpatrimonium. Dit zorgt voor zichtbaarheid op nationaal en internationaal vlak.
Daarnaast beschrijft KBR jouw publicaties volgens internationale standaarden zoals ISSN (voor seriële publicaties) en ISNI (voor personen en organisaties), waardoor ze wereldwijd makkelijk vindbaar en eenvoudig te identificeren zijn. Voor boeken ontvang je het ISBN via Meta4Books. Zowel ISBN als ISSN moeten vóór publicatie aangevraagd worden via een van de volgende aanvraagformulieren:
Van niet-periodieke uitgaven moet je twee exemplaren deponeren. Voor een periodieke uitgave volstaat één exemplaar.
HOE GAAT DE VERPLICHTE DEPONERING BIJ KBR IN ZIJN WERK?
Depotverklaring
Om een publicatie te kunnen deponeren, moet je je eerst inschrijven als deposant. Schrijf je hier eenmalig in en leg vervolgens bij elke deponering online een depotverklaring af:
Je kan je werk ook per post deponeren. De portkosten zullen door KBR zelf betaald worden. Hiervoor moet je etiketten bestellen. Dit doe je zo:
Log hier in.
Klik op “pakje verzenden” en vul het formulier in.
Binnen de 5 werkdagen ontvang je 4 etiketten via e-mail. Deze etiketten blijven geldig tot ze gebruikt worden.
Print deze etiketten af, plak één etiket per pakje, en breng het naar Bpost of een postpunt.
Ter plaatse deponeren
Je kan je publicatie ook persoonlijk afgeven aan KBR op het volgende adres:
Koninklijke Bibliotheek van België
Wettelijk Depot
Gerechtsplein 9
1000 Brussel
Indien je jouw publicatie ter plaatse gaat deponeren, moet je eerst een afspraak maken:
E-mail: secr.depot@kbr.be
Tel.: +32 (0)2 519 56 80
Dit kan op werkdagen: van maandag tot vrijdag van 9:00 tot 12:00 en van 14:00 tot 16:00.
DEPONEREN BIJ ERFGOEDBIBLIOTHEEK HENDRIK CONSCIENCE
Naast het verplichte deponeren bij KBR is het ook interessant om je periodieke publicaties, waaronder jaarboeken, maandbladen en andere tijdschriften, te deponeren bij de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience (EHC).
Deze bewaarbibliotheek van de stad Antwerpen verzamelt alles wat met de taal- en letterkunde, geschiedenis en (volks)cultuur in en rond Vlaanderen te maken heeft. Van oude drukken, over historische kranten, tot recente publicaties. Als centrale bewaarplaats voor erfgoedpublicaties is de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience dus bijzonder geschikt voor iedereen die bezig is met heemkunde, genealogie, cultuur van alledag en metaaldetectie. Het betekent dat bezoekers sneller en gerichter naar jullie publicaties gebracht worden.
Deze vrijwillige deponering biedt echter nog enkele andere voordelen.
Geniet van langetermijnbescherming voor je publicaties
Een meervoudig depot biedt twee voordelen. Ten eerste is er een grotere garantie op volledigheid, want lokale uitgaven en grijze literatuur komen niet altijd in KBR terecht. Daarnaast geeft het ook veiligheid, want als exemplaren op verschillende plaatsen worden bewaard, wordt het risico op verlies kleiner.
Stel dat de erfgoedvereniging zou stoppen, dan kan je gerust zijn dat de publicaties beschermd zijn, zowel de fysieke als de digitale versies.
Inspireer anderen met je unieke onderzoek
Jouw onderzoek komt bij een groter publiek terecht en kan mensen aansporen om je lokale erfgoed onder de loep te nemen.
Ze kan inspiratie bieden voor nieuw onderzoek. Aangezien de bibliotheek niet verbonden is aan een specifieke onderzoeksinstelling bedient ze zowel academici als onafhankelijke onderzoekers en andere erfgoedliefhebbers.
Vergroot de vindbaarheid van je publicaties
De aanwinsten van EHC worden opgenomen in hun catalogus, waardoor je werk aan de hand van diverse zoektermen teruggevonden kan worden. Door te deponeren zorg je ervoor dat jullie bereik vergroot.
Behoud direct contact met je lezers
Door je tijdschrift (en dus ook je jaarboek) te deponeren bij EHC hoeft het contact met je lezerspubliek niet te verdwijnen. Integendeel, door de grotere zichtbaarheid en bredere verspreiding van je werk, bereik je een nieuw publiek dat mogelijk interesse krijgt in jouw vereniging.
In je tijdschrift kan je duidelijk maken hoe geïnteresseerden contact kunnen opnemen. Zo blijft het tweerichtingsverkeer behouden, terwijl je ook van de voordelen van een bredere verspreiding geniet.
Stimuleer interesse voor jouw andere publicaties
Bij ontvangst van je tijdschrift kijkt EHC na of er nieuwe boeken in worden aangekondigd of besproken. De gratis gedeponeerde jaarboeken en tijdschriften brengen EHC er vaak toe om jouw andere lokale erfgoedpublicaties aan te kopen.
TOEGANKELIJKHEID VAN JOUW GEDEPONEERDE PUBLICATIES
Heb je digitale tijdschriften gedeponeerd, dan kan je als auteur kiezen hoe breed je publicatie toegankelijk is. Zo kan je aangeven dat artikels enkel zichtbaar mogen zijn als bezoekers fysiek in EHC zitten. Of je kan toestaan dat de online bezoekers ook van thuis uit de publicatie kunnen bekijken.
Bij de papieren tijdschriften is deze keuze er niet. EHC streeft echter steeds naar een evenwicht tussen toegankelijkheid en bescherming van het materiaal. Een gebruiker kan het erfgoedtijdschrift niet in zijn geheel inscannen. Enkel van losse artikels kan een scan gemaakt of opgevraagd worden. Deze werkwijze is in overeenstemming met de regelgeving rond auteursrechten en stimuleert gebruikers om naar de bibliotheek te komen, waar ze meer kunnen ontdekken dan enkel het ene artikel dat ze aanvankelijk opzochten. Op die manier krijgt lokaal onderzoek een grotere spreiding.
Histories verdedigt het belang van de lokale erfgoedtijdschriften. We doen er dan ook alles aan om de voordelen voor erfgoedtijdschriften de komende jaren verder te laten groeien.
HOE DEPONEER JE BIJ EHC?
De publicatie bezorgen jullie op het volgende adres:
Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience
Hendrik Conscienceplein 4
2000 Antwerpen
Indien je de publicatie persoonlijk wil deponeren, maak je eerst een afspraak met Dirk Van Duyse op 0471 58 21 45 of dirk.vanduyse@antwerpen.be.
Je digitale publicatie deponeren is heel gemakkelijk. Neem hiervoor contact op met marcel.vandenheuvel@antwerpen.be.
Bezoek de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience
Wil je graag de leeszaal van EHC bezoeken? Om binnen te geraken heb je een A-kaart nodig, die je gratis kan krijgen bij EHC zelf. Meer informatie over het raadplegen van de collectie en het bezoeken van de leeszaal vind je hier.
Bij Histories organiseren we ook bezoeken achter de schermen van EHC. Heb je hiervoor interesse? Laat dit dan weten via els.vervaet@histories.be.
Bezoeken worden ook aangekondigd in onze nieuwsbrieven. Een bezoek achter de schermen met Histories is een zeldzame kans om de historische Nottebohmzaal te zien. De bezichtiging van deze zaal is namelijk enkel mogelijk in het kader van een bezoek achter de schermen of tijdens de publieksactiviteiten van de Erfgoedbibliotheek.
PUBLICEREN IN DE ARTIKELENDATABANK VAN HISTORIES
Ook wij ondersteunen jou in het meer zichtbaar maken van je onderzoek. Onze Artikelendatabank is een platform dat meer dan 400 tijdschriften en jaarboeken van erfgoedvrijwilligers ontsluit op artikelniveau. Het bevat op dit moment meer dan 200.000 beschrijvingen.
Hiermee willen we het historisch onderzoek door erfgoedvrijwilligers mee verspreiden: een breder publiek vindt zo haar weg naar de artikels van erfgoedvrijwilligers en onderzoekers kunnen voortbouwen op eerder onderzoek. Wij ijveren namelijk voor meer waardering voor historisch onderzoek door erfgoedvrijwilligers.
Heb je interesse in het publiceren van een boek? Bekijk dan onze praktijktip rond hoe je jouw eerste boek publiceert.